Jazda podczas burzy
Złe warunki atmosferyczne są przyczyną prawie 25% wypadków samochodowych. Nagłe pogorszenie pogody, intensywne opady deszczu i wyładowania atmosferyczne mogą zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych kierowców. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, jak zachować się podczas burzy i jak bezpiecznie podróżować po intensywnych opadach deszczu.
Podczas gwałtownej burzy należy spokojnie zjechać z drogi i zatrzymać się na otwartej przestrzeni, np. na polu, jak najdalej od drzew. Najlepiej zostać w aucie, ponieważ samochód jest jednym z najbezpieczniejszych miejsc podczas wyładowań atmosferycznych. Podobnie jak klatka Faradaya, chroni przed polem elektrostatycznym - ładunki "spływają" po karoserii, nie uszkadzając pojazdu i nie stanowiąc zagrożenia dla osób siedzących w środku.
Jeżeli nie ma możliwości zatrzymania samochodu, należy w trakcie jazdy zachować szczególną ostrożność. Przede wszystkim trzeba zmniejszyć prędkość, to podstawowa zasada podczas ograniczonej widoczności – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Równie ważny jest odpowiedni odstęp od samochodu jadącego z przodu: podczas deszczu należy zachować przynajmniej 4-sekundową odległość, podczas gdy w normalnych warunkach wystarczą dwie sekundy.
Podczas burzy najlepiej wybrać jazdę autostradą, drogą ekspresową lub ostatecznie wojewódzką. Poruszanie się drogami lokalnymi jest bardzo niebezpieczne, gdyż stare drzewa lub ich konary, które często znajdują się blisko pobocza, mogą zostać złamane przez wiejący wiatr, tarasując nam drogę.
Nie wolno wjeżdżać samochodem w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. W takiej sytuacji najlepiej zawrócić i wybrać inną trasę dojazdu - dodaje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze. Dodatkowym niebezpieczeństwem są niewidoczne uszkodzenia drogi, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić nawet do jej zapadnięcia.
Kałuże również mogą być niebezpieczne. Zazwyczaj są głębsze niż się wydaje – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault – dlatego należy przejeżdżać przez nie bardzo wolno, aby nie wytwarzać fal. W momencie, kiedy poziom wody w kałuży zaczyna przekraczać linię podwozia, należy się wycofać. Bezpośredni kontakt podwozia z wodą może być jedną z przyczyn poważnych uszkodzeń systemów elektrycznych pojazdu. Dodatkowo kałuże mogą ukrywać pod powierzchnią wiele dziur.
Choć gwałtowne burze często pojawiają się niespodziewanie, przed planowanym wyjazdem trzeba uważnie sprawdzić prognozę pogody. W przypadku deszczowej aury czasem lepiej odłożyć planowany wyjazd i uniknąć tym samym dodatkowych niebezpieczeństwa w trakcie jazdy.
Źródło: Szkoła jazdy Renault