Jazda na rowerze to szkoła przetrwania
Wysokie ceny paliw i zakorkowane ulice miast zachęcają Polaków do przesiadki na rower. Korzystanie z dwóch kółek poprawia kondycje fizyczną, ale nie zawsze może wyjść nam na zdrowie. Jak wynika z danych policji, wzrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów. Ich skutki są opłakane.
Polskie drogi stają się coraz bezpieczniejsze. Jak podliczyła Komenda Główna Policji w 2013 roku miało miejsce 35,8 tys. wypadków. W 2012 roku ich liczba wyniosła 37 tys., a w 2004 roku było to aż 51 tys. Nie wszyscy mogą jednak czuć się pewniej. Jedyną grupą, która w porównaniu z 2012 rokiem częściej brała udział w wypadkach, są rowerzyści. W 2013 roku doszło do 4723 wypadków z ich udziałem - to ponad 70 więcej niż dwa lata wcześniej. W 64 proc. z nich winni są inni użytkownicy dróg, głównie kierowcy samochodów. Powodem takiego stanu rzeczy jest nieznajomość nowych przepisów i brak kultury jazdy.
W 2013 roku na ścieżkach rowerowych miało miejsce 418 wypadków. To więcej niż na przejazdach kolejowych i przejazdach tramwajowych razem wziętych. W miejscach, gdzie rowerzyści powinni być zupełnie bezpieczni, w ubiegłym roku zginęło siedem osób, a 428 zostało rannych. Do wypadków najczęściej dochodzi na skrzyżowaniach, gdzie kierowcy nie ustępują pierwszeństwa rowerzystom, albo w ogóle ich nie zauważają. Przepisy, które weszły w życie w 2011 roku, nałożyły na kierowców wiele nowych obowiązków względem użytkowników jednośladów. Problem w tym, że wielu zmotoryzowanych wciąż nie ma o nich pojęcia.
Najważniejszą nowością jest przepis mówiący, że kierowca skręcający w drogę poprzeczną, jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Niestety, praktyka pokazuje, iż kierowcy w dalszym ciągu mają problem z zapamiętaniem tego przepisu. Taka pomyłka może być powodem poważnego wypadku, a nawet jeśli skończy się tylko na siniakach i otarciach, dla kierowcy oznaczać będzie to mandat za wymuszenie pierwszeństwa w wysokości 300 zł i 6 punktów karnych.
Wprowadzono też możliwość wyprzedzania z prawej strony przez rowerzystów samochodów powoli jadących lub stojących w korku. Trzeba więc pamiętać, by - o ile to możliwe - w godzinach szczytu zostawić przy prawej krawędzi ulicy miejsce dla rowerzystów. Należy też mieć świadomość tego, że poruszając się w korku możemy być wyprzedzani prawą stroną, więc przed skrętem w prawo koniecznie trzeba sprawdzić w lusterku, czy nasz manewr nie spowoduje kolizji.
Znowelizowane przepisy dopuściły także wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Akcesoria rowerowe w niskich cenach na Allegro. Sprawdź!Akcesoria rowerowe w niskich cenach na Allegro. Sprawdź!
Nowe przepisy dotyczące rowerzystów wprowadziły także przepis mówiący, że na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku. Podobnie jest na rondzie. Tam rowerzyści mogą poruszać się środkiem pasa aż do skrętu w wybraną ulicę, co ma zmniejszyć liczbę potrąceń użytkowników jednośladów.
Zmiany przepisów niestety wciąż nie uświadamia sobie wielu kierujących. Tymczasem Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ani policja nie planują żadnej większej akcji uświadamiającej kierowcom prawa rowerzystów. - Zdanie egzaminu na prawo jazdy nie zwalnia kierowcy z obowiązku ciągłej lektury zmian przepisów - mówi Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego KGP.
Nie pozostawia on jednak suchej nitki również na cyklistach. - Nie chcę ich obrażać, ale jeżeli chcą być szanowani przez innych użytkowników dróg, sami powinni bardziej szanować zasady - podkreśla policjant.
Rzeczywiście, wystarczy krótka przejażdżka po ulicach dowolnego miasta, by przekonać się, że rowerzyści lekceważą przepisy. Najbardziej popularnymi przewinieniami amatorów dwóch kółek jest przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych i skręcanie w prawo na skrzyżowaniach mimo czerwonego światła i braku warunkowej strzałki. Mają jednak na sumieniu również poważniejsze przewinienia. W 2013 roku rowerzyści spowodowali 1,7 tys. wypadków, w których zginęły 153 osoby, a 1,6 tys. zostało rannych. Na szczęście dla innych użytkowników dróg, lwia część poszkodowanych to sami sprawcy.
Źródło: Komenda Główna Policji, "Metro", PAP
tb/sj/tb, moto.wp.pl
Akcesoria rowerowe w niskich cenach na Allegro. Sprawdź!Akcesoria rowerowe w niskich cenach na Allegro. Sprawdź!