Trwa ładowanie...
03-04-2009 18:21

Jazda bez trzymanki

Jazda bez trzymanki
d4mbkp4
d4mbkp4

Dziewięciu na dziesięciu kierowcom zdarza się prowadzić auto kolanami, ponieważ w dłoniach trzymają w tym czasie np. napój lub telefon komórkowy. Ponad 70% osób prowadzących samochód poprosiło o przytrzymanie kierownicy pasażera po to, aby w trakcie jazdy móc sprawdzić mapę lub zawiązać sznurówki.

"Pomaganie" sobie kolanami lub wyręczanie się pasażerem siedzącym obok jest niedopuszczalne - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Podczas jazdy nogi kierowcy są tylko od tego, aby obsługiwać pedał sprzęgła, gazu i hamulca - dodaje.

Jadąc samochodem, kierowca zawsze powinien trzymać obie dłonie na kierownicy. Wyjątkiem jest manewr zmiany biegów, ale ta czynność powinna być wykonywana szybko i płynnie. Jeżeli jest to możliwe, nie powinno się zmieniać biegów na wzniesieniach i zakrętach, bo właśnie wtedy cała uwaga kierowcy powinna być skupiona na pewnym trzymaniu kierownicy, tak aby całkowicie panować nad samochodem.

Dłonie na kierownicy powinny być ułożone w jednej z dwóch pozycji: "za piętnaście trzecia" lub "za dziesięć druga”. Każda inna pozycja ułożenia dłoni na kierownicy jest nieprawidłowa i nie mają tu znaczenia złe nawyki i tłumaczenie kierowców, że tak jest wygodniej. Bo wygodniej, nie znaczy bezpieczniej - mówi Miłosz Majewski, trener Szkoły Jazdy Renault.

d4mbkp4

Jednocześnie dłonie nie mogą znajdować się powyżej linii barków. W przeciwnym wypadku kierowca po krótkim czasie może narzekać na bóle i "zmęczenie" rąk, a wszelkie manewry będą utrudnione. Fotel powinien umożliwić przyjęcie takiej pozycji, aby plecy kierowcy nie odrywały się od oparcia podczas próby sięgnięcia nadgarstkiem do szczytu kierownicy. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna przekraczać 35 cm.

d4mbkp4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4mbkp4
Więcej tematów