Poprawiła się jakość benzyny i oleju napędowego - nieprawidłowości dotyczyły 1,7% stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Nie najlepiej wypadła pierwsza kontrola gazu LPG - 7,9% sprawdzonych placówek sprzedawało gaz złej jakości.
Poprawiła się jakość benzyny i oleju napędowego - nieprawidłowości dotyczyły 1,7% stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Nie najlepiej wypadła pierwsza kontrola gazu LPG - 7,9% sprawdzonych placówek sprzedawało gaz złej jakości. W 2007 roku po raz pierwszy IH zbadała paliwa w całym łańcuchu dystrybucyjnym.
Olej napędowy, benzyna i po raz pierwszy gaz LPG oraz lekki olej opałowy skontrolowali inspektorzy Inspekcji Handlowej w 2007 roku. Nowością było również prowadzenie kontroli paliwa transportowanego - jedynie na wniosek policji, oraz u producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwo. Obowiązująca od początku ubiegłego roku nowa ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw pozwoliła na kontrolę na każdym etapie jego dystrybucji - od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stację paliwową.
Jak pokazują wyniki kontroli, poprawiła się jakość oferowanego w 2007 roku na stacjach paliwa ciekłego - jedynie 1,72% przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 2,39%). W przypadku oleju napędowego wymaganiom nie odpowiadało jedynie 0,62% (w 2006 roku - 1,36 proc), a wlewanej do baków benzyny - 2,3% przebadanych (rok wcześniej 2,8%).
Przeprowadzona po raz pierwszy kontrola jakości gazu LPG nie wypadła już tak dobrze. Ze zbadanych 316 stacji 7,9% oferowało kierowcom gaz niespełniający wymagań jakościowych. Najgorzej w województwie lubelskim - 20,37%, najlepiej w małopolskim i śląskim, gdzie nieprawidłowości nie stwierdzono. Jeszcze gorzej wypadła kontrola w hurtowniach - zakwestionowano 4 z 14 pobranych próbek z 11 hurtowni. Kontrole prowadzone były od sierpnia jedynie w 9 województwach, w ograniczonym zakresie. Spowodowane było to opóźnieniami w wydawaniu rozporządzeń do ustawy. Z tego względu nie należy traktować wyników tej kontroli jako reprezentatywnej dla całego kraju.
Również pierwszy raz IH kontrolowała jakość paliw transportowanych w cysternach. Kontrole te odbywały się zawsze na wniosek policji i przy jej udziale. Jedynie w jednej z 59 próbek pobranych z autocystern stwierdzono nieprawidłowości - w przypadku gazu LPG.
Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi konsumentów, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 2257 próbek oleju napędowego i benzyny na 1129 stacjach zakwestionowano 113: 58 oleju napędowego (5,28%) i 55 benzyn (4,75%). Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono na stacjach, na których w latach poprzednich kwestionowano jakość oferowanych konsumentom paliw - 17,8% (w 2006 roku - 7,55%). Najmniej odstępstw od wymagań jakościowych zanotowano w województwie małopolskim (2,14% zakwestionowanych próbek) i wielkopolskim (2,8%), najgorzej zaś w świętokrzyskim (8,82%) i śląskim (8,11%).
W przypadku hurtowni pobrano 129 próbek. Zastrzeżenia inspektorów IH wzbudziło jedynie 5% próbek oleju napędowego (w 2006 roku było to 8%), parametry jakościowe benzyny nie były przekroczone (w 2006 roku - 2,3%).
W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2007 roku Inspekcja Handlowała skierowała do prokuratur 116 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotychczas wszczęto postępowania w 92 przypadkach: do sądów skierowano 12 aktów oskarżenia, 29 spraw umorzono, pozostałe postępowania trwają. Ponadto IH wydała 16 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ciekłych niespełniających norm oraz przekazała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 88 stacji paliw i hurtowni, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi oraz przepisów ustawy prawo energetyczne - w tym dotyczące 22 stacji z kontroli prowadzonej w roku 2006. Prezes URE ma kompetencje do zakazania sprzedaży paliwa tym przedsiębiorcom, którzy naruszają warunki koncesji.
Źródło: Samar, UOKIK