_ Zdjęcia mają charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą stacji umieszczonych na zdjęciach. _
Co prawda ceny paliw nie spadają, ale poprawia się ich jakość. W 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował 3,92 proc. pobranych do badania próbek. W przypadku kontroli przeprowadzanych od 20 stycznia do 31 maja 2014 roku było tak w przypadku 2,6 proc. próbek.
Paliwo o niewłaściwych parametrach nie tylko może powodować nierówną pracę silnika czy też spadek jego mocy, ale również przyczynić się do uszkodzenia jednostki napędowej i przyspieszać jej zużycie. W przypadku oleju napędowego parametrami najczęściej niezgodnymi z normami były: zbyt niska temperatura zapłonu, za wysoka zawartość siarki oraz zanieczyszczeń stałych. Pierwszy z tych parametrów stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Duża ilość siarki przyczynia się natomiast do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów, a zanieczyszczenia stałe - o ile nie zostaną wychwycone przez filtr paliwa - mogą przyczynić się do uszkodzenia systemu wtrysku, który w nowoczesnych dieslach jest precyzyjną, czułą i drogą w naprawie aparaturą.
W przypadku benzyny problemem była zbyt wysoka prężność par, co może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika oraz za niska liczba oktanowa, mogąca prowadzić do zachodzenia w silniku spalania stukowego, przeciążającego mechanicznie tłoki i korbowody.
Zdecydowanie większe obawy przed zatankowaniem mogą mieć właściciele samochodów z silnikiem Diesla. To właśnie oleju napędowego dotyczyło blisko 87 proc. przypadków wykrycia paliwa o niewłaściwych parametrach.
* NAZWY I ADRESY STACJI LPG SKONTROLOWANYCH W 2014 ROKU * W woj. dolnośląskim nieprawidłowości wykryto na stacji we Wrocławiu, w woj. kujawsko-pomorskim w Plewnie, a w woj. łódzkim w Brzezinach. W Małopolsce kontrolerzy natknęli się na nieprawidłowości w Krynicy, w woj. mazowieckim w Warszawie, w woj. opolskim w Krzanowicach, w woj. podkarpackim w Strzyżowie i Mielcu, w woj. warmińsko-mazurskim w Kalinowie, a woj. wielkopolskim w Komornikach, Wronkach i Stawiszynie.
Na uwagę zasługuje fakt, że aż w siedmiu województwach kontrolerzy nie zanotowali odstępstw od norm jakości benzyny i oleju napędowego.
Wyniki kontroli podane przez UOKiK są również korzystne dla użytkowników instalacji LPG. W 2013 roku nieprawidłowości wykryto w przypadku 2,31 proc. pobranych próbek gazu. W badaniach przeprowadzanych od 11 lutego do 31 mają 2014 r. było tak tylko w jednym przypadku na 186 kontroli, czyli w 0,5 proc. przypadków. Zbyt wysoką zawartość siarki w LPG wykryto w Rączkach w woj. warmińsko-mazurskim.
Jakość sprzedawanych w Polsce paliw poprawia się. Być może wynika to z większej uczciwości sprzedających i hurtowników, a być może z wprowadzenia w życie przepisów, które zmusiły wielu właścicieli stacji do wymiany podziemnych zbiorników na paliwa.
Źródło: UOKiK
tb/sj/tb, moto.wp.pl
_ Zdjęcia mają charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą stacji umieszczonych na zdjęciach. _