Jakie samochody kupują Polacy?
Samochód to drugie po mieszkaniu najdroższe dobro, jakie w ciągu życia kupuje większość Polaków. Nic więc dziwnego w tym, że wybór poprzedzony jest często długim namysłem i porównywaniem danych różnych modeli. O tym, jakie pojazdy najczęściej wybierają nasi rodacy, mówi raport Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar. Wynika z niego, że w zależności od miejsca zamieszkania Polacy decydują się na zupełnie różne pojazdy.
Samar podsumował rejestracje nowych i używanych samochodów przez osoby prywatne w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 roku. Dane były analizowane dla każdego miasta wojewódzkiego z osobna. Pierwszym wnioskiem, jaki nasuwa się po lekturze raportu, jest fakt, że Polacy kupują niewiele samochodów, a w szczególności mało nowych. Pod względem popularności zakupu tych ostatnich najlepiej jest w Krakowie. Od stycznia do końca września 2013 roku na dziesięć tysięcy mieszkańców historycznej stolicy kraju przybyły 54 samochody. W Warszawie wskaźnik ten wyniósł 48, a w Poznaniu 46 pojazdów. Z kolei samochody używane najbardziej popularne okazały się w Kielcach, Rzeszowie i Lublinie - odpowiednio 127, 125 i 112 samochodów zakupionych na 10 tys. mieszkańców.
Co ciekawe, łatwo zauważyć można, że kupujący samochody w salonach najczęściej wybierają marki japońskie i koreańskie. Ci, którzy mogą sobie pozwolić jedynie na auto używane, zdecydowanie wybierają propozycje niemieckich producentów.
Spojrzenie na dane zebrane przez Samar pozwala zauważyć ciekawe prawidłowości. Jeśli chodzi o samochody używane, Polacy preferują te od niemieckich producentów. Najbardziej rozchwytywane modele to Volkswageny: Golf i Passat, Opel Astra, BMW serii 3 oraz Audi A4. Za ich plecami plasują się nieliczne pojazdy producentów, których siedziby nie leżą na niemieckiej ziemi: Ford Focus oraz Renault Scenic.
Znacznie większa różnorodność panuje wśród najbardziej popularnych samochodów z salonów. Aż w dziewięciu wojewódzkich miastach najbardziej popularne okazały się samochody azjatyckie, z czego w czterech była to Toyota, w trzech modele koncernu Hyundai/KIA, a w dwóch Nissana. Wystarczy szybkie spojrzenie na listę „zwycięzców” wśród nowych samochodach, by stwierdzić, że segment SUV-ów i crossoverów miewa się doskonale. Aż w pięciu wojewódzkich miastach tego typu auta były najbardziej popularne. W ośmiu przypadkach najpopularniejsze okazały się samochody segmentu B, ale nic w tym dziwnego, za ich zakupem przemawia niska cena. Kompakty królowały w pięciu miastach.
Oczywiście suche liczby nie mówią nam wszystkiego, a o wynikach sprzedaży w niektórych przypadkach decydują specyficzne warunki. Tak jest w przypadku Szczecina i Poznania. Nie od dziś wiadomo, że część nowych samochodów kupowanych jest tam przez naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech ceny aut są przeważnie nieco wyższe, więc wycieczka za granicę się opłaca. Jeśli natomiast chodzi o Olsztyn, jednym ze źródeł sukcesu używanego VW Passata z lat dziewięćdziesiątych jest ogromna pojemność baku, która pozwala na legalne przywiezienie z Obwodu Kaliningradzkiego ponad 70 litrów taniego paliwa.
Źródło: Samar
tb/sj/tb, moto.wp.pl