Jakie jest statystyczne auto Polaka?
Polacy najchętniej kupują pięciodrzwiowe modele aut typu hatchback, z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra i mocy 106 KM, spalającym średnio 6,1 litrów na 100 km - wynika z opracowania Instytut Samar na podstawie danych o sprzedaży.
Z informacji instytutu wynika, że najpopularniejszym segmentem samochodów w Polsce jest klasa niższa średnia, czyli auta kompaktowe. Samar opisał statystyczny pojazd, zawierający najczęściej wybierane przez Polaków wersje wyposażenia.
Taki wzorcowy kompakt jest wyposażony w pięciobiegową manualną skrzynię biegów, ABS, cztery poduszki powietrzne, elektryczne szyby przednie, centralny zamek, klimatyzację i komputer pokładowy. Jego cena nie powinna przekroczyć 68 tys. zł.
Najchętniej wybierane są w tym segmencie modele w następujących wersjach: Opel Astra Classic, hatchback, 1.4 benz. (90 KM); Skoda Octavia II, Ambiente, hatchback, 1.9 diesel (105 KM); Skoda Octavia Tour Plus, hatchback, 1.9 diesel (101 KM); Honda City, Comfort, sedan, 1.4 benz (83 KM); Honda Civic, Sport, hatchback, 1.8 benz (140 KM) - wynika z badań Samaru.
Ponad połowę nabywców każdego modelu z tej piątki stanowią przedsiębiorcy. Według danych za trzy kwartały, największy, bo ponad 70-proc. udział klientów flotowych ma Ford Focus, a za nim Skoda Octavia - 62 proc. i Opel Astra - 59 proc. Średnia rejestracji na firmy dla całego segmentu kompaktowego wynosi 50 proc.
Największą popularnością cieszą się modele z nadwoziem hatchback - ponad 65 proc. sprzedaży. Zbliżone wartości prezentują kombi - 19 proc. i sedany - 15 proc. Pozostałe wersje karoseryjne stanowią niecały 1 proc.
Ponad 55 proc. samochodów kompaktowych wyposażonych jest w jednostki benzynowe. Silniki wysokoprężne przeważnie wybierane są do wersji kombi, gdzie stanowią ponad 70 proc. sprzedaży.
Osoby decydujące się na kupno pojazdu z segmentu kompaktowego najczęściej wybierają Skodę Octavię. Kolejne pozycje zajmują: Ford Focus i Opel Astra oraz Toyota Corolla i Opel Astra Classic.