Trwa ładowanie...
24 czerwca 2011, 11:18

Jakie auto dla Europejczyka?

Jakie auto dla Europejczyka?Źródło: sxc.hu
d3po2kw
d3po2kw

Mercedes przegrywa na własnym podwórku, a w Anglii i Francji największym poważaniem cieszą się "japończyki" - tak najkrócej można przedstawić wyniki największych badań zadowolenia kierowców, przeprowadzonych przez zajmującą się rynkiem motoryzacyjnym firmę J.D. Powers.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Badania objęły największe rynki samochodowe w Europie. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące satysfakcji z samochodów, których są posiadaczami. Na ocenę końcową składały się punkty przyznane aż w 67 różnych kategoriach. Ankietowani oceniali nie tylko wygląd swojego auta, jego prowadzenie i osiągi, ale również komfort, jakość wykonania, koszty utrzymania, apetyt na paliwo, koszty serwisu i ubezpieczenia, a nawet satysfakcja z usług autoryzowanych punktów obsługi. Oceniany pojazd mógł dostać nawet tysiąc punktów.

W samych Niemczech ankietę wypełniło 17 tys. osób. Nasz "statystyczny" zachodni sąsiad ma swoje auto od dwóch lat. Można więc powiedzieć, że zdążyli poznać ich wady i zalety. Znani z przyzwyczajenia i ubóstwiania wytworów własnej motoryzacji, Niemcy zafundowali nam niezłą niespodziankę. Duma niemieckiej motoryzacji - Mercedes - nie zajęła pierwszego miejsca. Okazuje się, że najlepiej ocenione zostało "chińskie" Volvo. Samochody ze Stuttgartu z wynikiem 839 pkt. zajęły drugą pozycję ustępując szwedzkiej marce tylko o dwa punkty. Natomiast ostatnie miejscu podium zajęła japońska Mazda z wynikiem 831 pkt.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Średni wynik, jaki uzyskały samochody oceniane w Niemczech, to 807 punktów. Wśród niemieckich marek, które znalazły się powyżej tej wartości znalazły się jeszcze Mini z rodowodem BMW (4. miejsce), Audi (6. miejsce) i BMW (8. miejsce), które zostało wyprzedzone przez Skodę. Najciekawsze jest jednak to, co dzieje się poniżej średniej rynkowej w Niemczech. Znajdziemy tam darzonego uwielbieniem w Polsce Volkswagena i legendarne Porsche.

d3po2kw

Badanie przedstawia również najbardziej cenione w Niemczech samochody w poszczególnych klasach. Wśród samochodów miejskich pierwsza trójka to Fiat 500, Hyundai i10 oraz Suzuki Splash. Pośród nieco większych aut na najwięcej pochwał zasłużyła Mazda2. Gorzej wypadły zaś Dacia Logan i Mini. Klasę kompaktów w Niemczech zdominowała Mazda 3, która z wyraźną przewagą wyprzedziła Mercedesa Klasy A i Hondę Civic.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W kategorii średniaków najlepsza okazała Honda Accord. Bez kłopotu pokonała Volvo V50 oraz Opla Insignię, która zdobyła w ankiecie tyle samo punktów co Toyota Avensis. Wśród minivanów zwycięzcą okazał się Ford S-Max. Zaraz za nim uplasował się Seat Altea, a dalej Mercedes B i Toyota Verso. Niemieccy producenci zdominowali czołówkę zaledwie jednej kategorii - SUV. Najlepszy tu okazał się Mercedes M (skonstruowany w USA - dop. red.), za nim znalazły się Audi Q7 i Volkswagen Touareg.

Całkiem ciekawie przedstawia się również spojrzenie na współczesną motoryzację przez Francuzów. Jeśli porównamy wyniki znad Sekwany z w Niemczech, nie znajdziemy wielu wspólnych punktów. Wśród miłośników żabich udek, ślimaków i serów zdecydowanie zwyciężyła Honda. Na dalszych pozycjach znalazły się: Audi, Volvo, BMW, Mercedes, Mazda i Nissan. Związana z Renault Dacia zajęła ósme miejsce. Ciekawe, że Francuzi słabo oceniają rodzimą motoryzację - najlepszy francuski producent aut, to Citroen, który zajął dopiero 13 miejsce. Tuż za nim uplasował się Peugeot. Strasznie kiepsko wypadł Renault, który uplasował się poniżej średniej rynkowej i zajął 22 miejsce.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Zdaniem Francuzów najlepszym autem do zatłoczonego miasta jest Opel Agila. Ewentualnie można postawić na Hyundaia i10 lub Toyotę Aygo. Wśród nieco większych pojazdów prym wiedzie Dacia Logan i Mazda 2, które osiągnęły taki samo wynik - 781 pkt. Podobnie jak w Niemczech i we Francji uznaniem cieszy się Honda Civic. Z tym, że nad Sekwaną zajęła pierwsze miejsce wśród kompaktów. Nieco mniej satysfakcji Francuzom daje tylko BMW 1 i Audi A3 lub S3. Toyota Prius jest najbardziej chwalona wśród większych aut. W tej klasie na drugim miejscu znalazła się również Toyota - Avensis. Pierwszą trójkę zamyka Citroen C5. Najlepszym minivanem zdaniem Francuzów jest Tyota Verso. Nieco gorsze zadnie mają o Seacie Altea i Peugeot 3008.

d3po2kw

W Wielkiej Brytanii również sporo niespodzianek. W rankingu J.D. Power, lokalna legenda - Jaguar zajmuje dopiero trzecie miejsce. Większą satysfakcję z posiadania samochodu czują tam jedynie właściciele Hond i Lexusów. Zaraz za podium znalazły się samochody z niemieckim rodowodem: Skoda, Mini, Mercedes, BMW i Audi. Drugi "brytyjczyk" w zestawieniu, Land Rover, znalazł się dopiero na 14. miejscu, co i tak jest powyżej średniej dla Anglii.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Toyota Aygo, Fiat 500 i Hyundai i10 to małe miejskie samochody, które dają Anglikom najwięcej satysfakcji. Najlepszym z większych "mieszczuchów" okazała się Honda Jazz. Zaraz za nią uplasowały się: Mini i Skoda Fabia. Wśród kompaktów prym wiedzie Skoda Octavia przed Hondą Civic i Hyundaiem i30. W wyższej klasie króluje Honda Accord przed Toyotą Prius i Volvo S40. Wśród minivanów najwięcej radości daje Citroen C3 Picasso. Na drugim miejscu podium znalazł się Citroen C3 Grand Picasso, a na trzecim Mercedes Klasy B.

Należy pamiętać, że zaprezentowane tu rankingi są wynikami ankiety przeprowadzonej wśród ich właścicieli za granicą. Oceny dokonali więc laicy, a nie eksperci. Z drugiej jednak strony, w ostatnich latach konkursy, w których o wyniku decydowało jury miewały tak zaskakujące rozstrzygnięcia, że może właśnie ankieta jest najlepszym sposobem na uzyskanie rzetelnej informacji o samochodzie.

tb/lop/lop

d3po2kw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3po2kw
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj