Wiele mówi się o imporcie samochodów ze Stanów Zjednoczonych. Rynek ten podaje się, jako jedno z najlepszych źródeł tanich samochodów. Co tak naprawdę sprowadzają Polacy spoza Unii. Czy Stany Zjednoczone są "istotnym" i "jedynym" dostawcą aut na rynek polski?
W ciągu pierwszego miesiąca bieżącego roku zarejestrowano w sumie 2 665 samochodów pochodzących spoza Unii Europejskiej. Dostępne statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów nie pokazują jednak jednoznacznie ile samochodów zostało sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych. Można z nich jednak wyczytać, ile samochodów i jakie konkretnie modele sprowadzane są spoza Unii Europejskiej. Analizując strukturę modelową, z uwzględnieniem pojemności silników sprowadzanych aut można stwierdzić, iż głównym poza unijnym źródłem dostaw samochodów są: Szwajcaria, Norwegia oraz Stany Zjednoczone i Kanada. Niewielkie ilości samochodów ściągane są również z kierunku wschodniego, w tym z Chin. Zdecydowana większość sprowadzanych samochodów odzwierciedla specyfikację europejską, co oznacza że decydując się na import bierzemy pod uwagę dostępność części zamiennych oraz serwis.
Z rynku amerykańskiego sprowadzane są samochody dobrze znane w Europie, w tym modele z gamy Jeep'a (w tym Grand Cheerokee), Chryslera (w tym model Pacifica), a także Audi (w tym A4), BMW (w tym seria 3), Forda (w tym amerykańska wersja Focusa oraz Mustang), Lexusa (w tym najwięcej modelu RX), Mercedesa (głównie M-Klasa i E-klasa), Toyoty (m.in. Camry), czy też Volkswagena (w tym Golf z 2.5 litrowym silnikiem oraz Touareg).
Najpopularniejszym modelem jest Jeep Grand Cherokee (123 sztuki). Legendarna terenówka zajmuje także czołowe pozycje w dwóch kategoriach wiekowych, do 4 i do 10 lat (odpowiednio 43 i 62 sztuki). Za nim znajdują się dwa bliźniacze amerykańskie vany - Chrysler Voyager (91 sztuk) oraz Dodge Caravan (82 sztuki). W większości są to modele mieszczące się w przedziale wiekowym od 5 do 10 lat. Wysoką pozycją może pochwalić się także Jeep Cherokee, sprowadzany także pod nazwą Liberty (w sumie 49 sztuk). Warto podkreślić, że na 2 pozycji w kategorii wiekowej do 4 lat - z ilością 40 sztuk - znajduje się niedostępna na Starym Kontynencie Toyota Camry.
Przykładowe ceny aut w Polsce i USA (1USD = 2.32 PLN)*
- Jeep Grand Cherokee 3.7 V6 Laredo - 29 250 USD (67 860 PLN), w Polsce najtańszy Laredo 3.0D - 133 485 PLN,
- Chrysler Voyager 3.3V6 LX - 23 280 USD (54 009 PLN), w Polsce najtańszy LX 2.8D - 107 510 PLN,
- Volkswagen Passat 2.0 TFSI - 23 990 USD (55 656 PLN), w Polsce - 86 411 PLN,
- Audi A4 2.0 TFSI - 28 900 USD (67 048 PLN), w Polsce najtańszy 1.8 TSI - 94 282 PLN,
- *BMW 328i *- 33 175 USD (76 966 PLN), w Polsce najtańszy 330i - 127 352 PLN,
- Volkswagen Golf 2.5V5 - 17 575 USD (40 774 PLN), w Polsce najtańszy GTI 2.0 TFSI - 75 003 PLN,
- Honda Civic 1.8l - 15 010 USD (34 823 PLN), w Polsce najtańszy hatchback 1.8l - 56 745 PLN,
- Toyota RAV4 2.4l - 21 250 USD (49 300 PLN), w Polsce najtańsza 2.0l - 75 687 PLN,
- Ford Focus 2.0l - 14 300 USD (33 176 PLN), w Polsce najtańszy 2.0l - 51 001 PLN,
- Volvo XC90 3.2 V6 - 36 210 USD (84 007 PLN), w Polsce najtańszy 3.2V6 - 146 112 PLN.
- ceny polskie bez podatku VAT i akcyzy, ceny amerykańskie bez uwzględnienia podatków i kosztów transportu do Polski.
źródło: Samar, CEP