Jaki akumulator kupić?
Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest mi duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji.
Akumulator jest tym elementem w samochodzie, który wymieniamy stosunkowo często. Nawet jeśli latem nie przysparzał on problemów, to przy pierwszych mrozach może zafundować kierowcy niemiłą niespodziankę. Zazwyczaj czas życia akumulatora to 4-5 lat w zależności od jego parametrów i sposobu użytkowania. Nic zatem dziwnego, że każdego roku wielu kierowców nie może rano uruchomić samochodu i musi jak najszybciej kupić nowy akumulator. Tu powstaje pytanie: jaki jego rodzaj wybrać i na jakie parametry trzeba zwrócić uwagę w sklepie? Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii w której wykonany jest akumulator. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne ich typy.
Akumulatory z płynnym elektrolitem
Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów zużywających więcej prądu, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.
Akumulatory AGM
Dzięki „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
Akumulatory żelowe
Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.
Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.
Duży wybór akumulatorów w niskich cenach na Allegro. Kliknij i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Duży wybór akumulatorów w niskich cenach na Allegro. Kliknij i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Nie tylko pojemność
Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne. Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie. Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 stopni Celsjusza. W przybliżeniu można określić, że przy 0 stopniach pojemność akumulatora spada do 80 proc., natomiast przy -25 stopniach Celsjusza do 60 proc. Trzeba również pamiętać, że ilość energii magazynowanej w akumulatorze zmniejsza się z czasem.
Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do uruchomienia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10 proc. większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.
Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 stopni Celsjusza. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego uruchomienie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie temperatur poniżej 0, akumulatory z nadwyżką mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.
W praktyce oznacza to, że dla większości kierowców najlepszym wyborem będzie akumulator o takich parametrach jak oryginalnie był montowany przez producenta. Jeśli zimą jeździmy na krótkich miejskich dystansach, to większa niż zalecana pojemność zamiast plusów przyniesie tylko więcej problemów, gdyż akumulator zawsze będzie niedoładowany. Za to większy prąd rozruchowy może okazać się przydatny, gdyż pozwoli łatwiej uruchomić samochód przy niskich temperaturach. Jedyną wadą jest mniejsza trwałość takiego akumulatora.
(źródło: Exide)
sj/tb/sj, moto.wp.pl
Duży wybór akumulatorów w niskich cenach na Allegro. Kliknij i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Duży wybór akumulatorów w niskich cenach na Allegro. Kliknij i wybierz najkorzystniejszą ofertę!