Jak zostać mistrzem eko-jazdy
Jak oszczędzać paliwo - radzi mistrz świata ekonomicznej jazdy, Austriak Gerhard Plattner. To właśnie on niedawno przejechał ponad 2 000 km, średnio spalając na trasie zaledwie 2,21 l/100 km.
Wynik ten udało się osiągnać Skodą Fabia GreenLine II (1.2 TDI CR/75 KM) na dystansie 2 006 km. - Zasady, do jakich stosował się Gerhard Plattner, zaleca również Szkoła Auto Skody. Potwierdzeniem ich sprawdzalności są sami instruktorzy Szkoły Auto, którzy brali udział w Super Teście Ekonomii. Stosując "złote zasady EcoDrivingu", udało nam się na Fabii GreenLine I generacji uzyskać wynik spalania o 1/3 niższy, niż zakłada producent - powiedział Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto.
Od 2008 roku Szkoła Auto zorganizowała ponad 100 szkoleń z EcoDrivingu, w których wzięło udział ponad 1 500 kierowców. Ci, którzy nie mogli w nich uczestniczyć, mogą jednak obniżyć spalanie stosując porady "mistrza świata w eko-jeździe", Gerharda Plattnera.
Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz
Nawet podczas najbardziej surowej zimy, współczesne samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie będziesz rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości, obniżysz poziom zużycia paliwa, a przy okazji zmniejszysz emisję szkodliwych spalin. Zapięcie pasów przed uruchomieniem silnika także pomoże Ci zaoszczędzić paliwo.
Podczas jazdy przewiduj
Każdy, kto rozpędzony dojeżdża do czerwonych świateł, tuż przed sygnalizatorem wciska pedał hamulca, a następnie gwałtownie rusza, częściej bywa na stacji benzynowej. Dostosuj prędkość samochodu do aktualnie panujących warunków na drodze.
Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów
Wyłączanie silnika podczas postoju np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym, to dbałość o Twój portfel. W niektórych miastach dodatkowo kierowcy są informowani o tym, jak długo będzie się jeszcze palić czerwone światło. Obawa o zużycie zapłonu ze względu na częste uruchamiania i wyłączanie silnika jest nieuzasadniona - możliwe jest kilkadziesiąt tysięcy uruchomień silnika.
Unikaj jazdy na wysokich obrotach
Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża zużycie paliwa, ale także poziom hałasu, a ponadto emisji szkodliwych substancji.
Jedź z równomierną prędkością
Gwałtowne i długotrwałe przyspieszanie wiąże się z niepotrzebnym, większym zużyciem paliwa. Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu.
Dostosuj swą jazdę do warunków panujących na drodze
Jeśli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, by samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.
Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon
Niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania się. Poprzez większe opory toczenia zwiększa się zużycie paliwa. Nawet o około 10 proc. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem automatycznie powodują zwiększone zużycie paliwa.
Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu
Jeśli jeździsz ze zbędnym bagażem w bagażniku, zwyczajnie tracisz swoje pieniądze. W zależności od wielkości samochodu, około 100 kilogramów dodatkowej wagi w samochodzie "kosztuje" około 0,7 l paliwa na 100 kilometrów.
Unikaj dodatkowego oporu
Bagażnik dachowy na narty lub rowery to dowód na Twoje sportowe zacięcie, ale jeśli wozisz go bez potrzeby, automatycznie zwiększasz zużycie paliwa. Podczas jazdy z zamontowanym bagażnikiem zużycie paliwa wzrasta nawet o około 20 procent (w zależności od stylu jazdy).
Rozsądnie używaj klimatyzacji
Włączanie klimatyzacji na maksymalny poziom może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet do 2 l/100 km. Lekarze przestrzegają dodatkowo przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz. Jazda z otwartym oknem jedynie nieznacznie zmniejsza temperaturę wewnątrz samochodu, jednak zużycie paliwa jest wyższe niż przy działającej klimatyzacji.
Źródło: Skoda
tb/