Jak wymienić filtr kabinowy?
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Kiedy dni stają się coraz cieplejsze, często okazuje się, że skuteczność chłodzenia w naszym aucie jest niewystarczająca. Jeśli zamiast świeżego powietrza z nawiewów wydobywa się zapach stęchlizny, a szyby auta nadmiernie zaparowują, wielu kierowców zastanawia się, w czym tkwi problem, skoro układ klimatyzacji został napełniony?
Otóż za wymienione objawy odpowiada zazwyczaj zapchany filtr przeciwpyłkowy, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do kabiny auta. Filtr kabinowy jest lekceważony przez większość kierowców. Mechanicy często spotykają auta, w których element ten nie był wymieniany od chwili wygaśnięcia gwarancji, a propozycja wymiany go na nowy traktowana jest przez klientów jako naciąganie. Jednak bagatelizowanie roli filtra nie tylko obniża komfort podróżowania i negatywnie wpływa na nasze zdrowie, lecz także powoduje przeciążenie silnika dmuchawy. W skrajnym przypadku może doprowadzić do jego przegrzania, a koszt naprawy będzie kilkakrotnie wyższy niż filtra.
Aby uniknąć przykrych niespodzianek, filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. km lub - w przypadku mniejszych przebiegów - co najmniej raz w roku. Jeśli poruszamy się po drogach szutrowych, warto zajrzeć do niego wcześniej, tym bardziej że w większości aut łatwo się do niego dostać. Zazwyczaj znajduje się w podszybiu (dojście od strony komory silnika) lub za schowkiem przed pasażerem, a demontaż nie wymaga użycia żadnych kluczy.
Niestety, są auta, w których dostęp jest utrudniony. Np. w niektórych modelach Forda filtr znajduje się w tunelu środkowym od strony kierowcy. W efekcie do jego wymiany niezbędny jest klucz typu torx i odkręcenie pedału gazu.
Rodzaje filtrów
Filtry dobrej jakości składają się z kilku warstw o odmiennej strukturze włókien. Każda z nich zatrzymuje zabrudzenia innego typu. Włókienne bariery wyłapują większość pyłków roślin, sadzę oraz kurz. Jeszcze bardziej wydajny jest filtr z węglem aktywnym. Dodatkowa warstwa węglowa ma za zadanie pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów, przede wszystkim tych wydostających się z rur wydechowych pojazdów (m.in. węglowodory i związki siarki).
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Co zrobić gdy popsuł się pilot?
Gąbczasta struktura węgla, wytwarzana ze spalonych skorupek orzecha kokosowego, potrafi zatrzymać cząsteczki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego włosa. Choć węglowe odmiany filtrów są zazwyczaj dwukrotnie droższe od standardowych, to naprawdę warto dopłacić, zwłaszcza jeśli poruszamy się głównie po zatłoczonych arteriach miejskich.
Objawy zapchania filtra
Nadmierne zaparowanie szyb po uruchomieniu wentylatora - spowodowane kumulowaniem się wilgoci w kurzu i innych zanieczyszczeniach nagromadzonych w filtrze kabinowym.
Zapach stęchlizny wydobywający się z kratek wentylacyjnych - pochodzi najczęściej z gnijących resztek organicznych zbierających się w filtrze.
Obniżona wydajność nawiewu - spowodowana zmniejszeniem przepustowości zapchanego filtra przeciwpyłkowego. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy!
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Co zrobić gdy popsuł się pilot?
sj