Jak wybrać instalację LPG: czyli, zapłać mniej na stacji
Po każdym gwałtownym wzroście cen benzyny przed warsztatami montującymi instalacje gazowe ustawiają się kolejki. Wprawdzie zwykle cena gazu również wtedy rośnie, ale i tak pozostaje znacznie niższa niż benzyny. Jednak wcale nie aż tak atrakcyjna, jakby się mogło wydawać.
Litr gazu wcale nie odpowiada litrowi benzyny! Z racji niższej wartości opałowej LPG, auto zużywa o 20-30 proc. więcej gazu niż benzyny. Do tego dochodzi koszt przystosowania samochodu do spalania tańszego paliwa - od ok. 1300 zł w przypadku starszych silników gaźnikowych do niemal 10 tys. zł za instalację do nowoczesnych, mocnych jednostek. Po "zagazowaniu" wzrastają też koszty obsługi auta oraz ryzyko awarii. Jednak i tak przy zachowaniu kilku zasad, o których piszemy dalej, oraz odrobinie szczęścia oszczędności na kosztach eksploatacji pojazdu powinny sięgnąć 20-30 procent.
Pewnie i drogo
Główną zaletą drogich, markowych instalacji LPG nie jest wcale to, że wyposażone w nie auta jeżdżą lepiej. Ich przewaga polega na tym, że występuje dużo mniejsze ryzyko zepsucia silnika. Im droższe auto, tym więcej warto wydać na instalację, bo nadmierne oszczędności mogą się szybko zemścić. Najbezpieczniejsze rozwiązanie to montaż zestawu przeznaczonego do konkretnego modelu.
Dobrze wybierz warsztat i instalację
Pamiętaj, że warsztaty montujące instalacje podejmują się „zagazować” niemal każdy pojazd, bo przecież to nie mechanicy będą musieli potem nim jeździć i płacić za naprawy. To żadna sztuka założyć tanią instalację i sprawić, żeby nawet supernowoczesne auto o własnych siłach wyjechało z warsztatu. Znacznie trudniej jest wykonać przeróbkę tak, żeby instalacja działała długo i bezawaryjnie, nie szkodząc przy tym silnikowi.
Przy wyborze instalacji nigdy nie kieruj się wyłącznie ceną. Jeśli porównujesz oferty różnych firm, zażądaj szczegółowej specyfikacji podzespołów, które mają być zamontowane. Poproś o ofertę na piśmie, żeby później nie okazało się, że pod maskę trafiły elementy gorsze od tych, które zamawiałeś. Jeśli nie znasz się na instalacjach, zapytaj na specjalistycznych forach internetowych o jakość proponowanego zestawu.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: 10 kompaktów którym nie szkodzi jazda na gazie
Wybieraj tylko sprawdzone serwisy. Spróbuj dotrzeć do użytkowników aut, którzy wcześniej skorzystali z ich usług. Instalacje gazowe nie są bezobsługowe, niemal zawsze po montażu konieczne są poprawki. Należy więc wybrać taki serwis, który traktuje klientów poważnie również po zapłaceniu za usługę.
Upewnij się, że „gazownik” ma doświadczenie z danym modelem auta - lepiej, żeby nie uczył się na twoim samochodzie. Nieocenionym źródłem informacji o ewentualnych wpadkach i sukcesach „gazowników” są fora internetowe miłośników pojazdów określonej marki. Jeśli jeździsz nowym modelem, zrezygnuj z montażu instalacji - w przypadku wielu silników dopiero po jakimś czasie okazywało się, że zupełnie nie nadają się do gazu.
Ostrożnie z nowoczesnymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem! Ich przeróbki są ryzykowne. Warto pamiętać, że w rzeczywistości będą to zawsze silniki dwupaliwowe, czyli zużywające i gaz, i benzynę. Nie da się tego zmienić, bo wtryskiwacze benzyny są chłodzone paliwem, więc po jego odcięciu natychmiast by się przegrzały. Oszczędności nie będą w tym przypadku oszałamiające.
Nie tankuj byle czego!
Z oszczędzaniem nie można przesadzać - zasada ta dotyczy również tankowania gazu. Należy korzystać ze sprawdzonych stacji, a nie z tych, które w danej chwili są najtańsze. Kilka lat temu jakość gazu sprzedawanego na polskich stacjach była poważnym problemem, o czym przekonali się boleśnie np. właściciele aut z instalacjami holenderskich marek Prins oraz Vialle, które fatalnie znosiły paliwo niskiej jakości. Na szczęście teraz jest dużo lepiej - ryzyko trafienia na gaz niespełniający przynajmniej minimalnych wymogów jest takie, jak w przypadku benzyny czy oleju napędowego.
Nawet jeśli tankujesz na dobrych stacjach, pamiętaj o regularnej wymianie filtrów gazu. Samochód będzie lepiej jeździł, a instalacja dłużej pozostanie sprawna.
Rozważ wszystkie plusy i minusy
Montaż instalacji gazowej może być sensownym rozwiązaniem głównie w przypadku aut pokonujących duże przebiegi. W użytkowanych okazjonalnie oszczędności okażą się iluzoryczne, bo choć kierowca mniej zapłaci na stacji benzynowej, to instalacja będzie się dłużej amortyzowała, a za obsługę i naprawy samochodu zapłacimy więcej.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: 10 kompaktów którym nie szkodzi jazda na gazie
Po „zagazowaniu” auta wzrasta ryzyko awarii - pod maską przybywa podzespołów, które mogą się zepsuć. Powodem wielu problemów może też być niechlujny montaż komponentów instalacji oraz ich niska jakość. Ciężka butla gazowa nie tylko ogranicza przestrzeń ładunkową, lecz także zmniejsza ładowność samochodu. Zamontowanie w aucie instalacji gazowej wcale nie ułatwia odsprzedaży ani nie zwiększa wartości pojazdu. Co więcej, brak instalacji zwykle bywa traktowany jako atut samochodu!
Trudne do usunięcia ślady
Montaż instalacji wiąże się z poważnymi ingerencjami w wiele podzespołów auta. Decyzję o przeróbce warto przemyśleć - przywrócenie pojazdu do pierwotnego stanu bywa trudne.
Niepewna przyszłość?
Niewykluczone, że już w 2013 roku jazda na gazie przestanie się opłacać - a wszystko przez nowe zasady opodatkowania paliw przygotowywane przez Komisję Europejską. Jak wynika z nieoficjalnych przecieków, stawka podatku ma w przyszłości zależeć od wartości energetycznej i „emisyjności” paliwa - w przypadku LPG opodatkowanie może wzrosnąć czterokrotnie!
Polecamy na AutoŚwiat.pl: 10 kompaktów którym nie szkodzi jazda na gazie
sj