Jak rozpoznać zużycie opon?
Jeżdżenie na zużytych oponach to nie tylko zagrożenie dla kierowcy i pasażerów, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Jak jednoznacznie stwierdzić, że opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji? Na co zwrócić szczególną uwagę? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Za zużytą uważamy taką oponę, której głębokość bieżnika osiągnęła poziom wskaźnika zużycia TWI (1,6 mm), nie nadaje się do dalszego użytkowania z racji wieku lub posiada fizyczne uszkodzenia uniemożliwiające dalszą eksploatację.
Mimo, że prawo dopuszcza użytkowanie opon z bieżnikiem tylko nieco głębszym od 1,6 mm, należy być świadomym, że właściwości takiego modelu są znacznie gorsze od osiągów opony z wysokim bieżnikiem. Można to zaobserwować szczególnie w przypadku sterowalności na mokrej nawierzchni oaz podczas aquaplaningu. Dla przykładu: opona z bieżnikiem o wysokości 4 mm ma tylko 65 proc. przyczepności opony z bieżnikiem dwukrotnie wyższym, a model z bieżnikiem 1,6 mm to jedynie 40 proc. przyczepności gwarantowanej przez nową oponę podczas jazdy na mokrej nawierzchni.
Rodzaje zużycia wykluczające oponę z eksploatacji:
- Zużycie bieżnika równe poziomowi wskaźnika TWI (1,6 mm).
- Deformacja lub odkrycie drutówki.
- Separacja elementów opony np. odklejenie się bieżnika.
- Wybrzuszenia i deformacje boków opony.
- Odparzenia i plamy widoczne na warstwie butylowej.
- Rozdarcia i przecięcia na bokach opony.
Zużycie bieżnika nie zawsze wygląda tak samo, a każdy z jego rodzajów ma źródło w innym problemie. Zużycie normalne występuje gdy bieżnik ściera się jednolicie na całym obwodzie i szerokości. Gdy jedna strona opony ściera się w szybszym tempie niż druga mówimy z kolei o zużyciu niesymetrycznym - jest ono zazwyczaj spowodowane złym ustawieniem zbieżności kół. Zużycie środkowej części bieżnika (inaczej zużycie wklęsłe) jest widoczne, gdy utrzymujemy zbyt wysoki poziom ciśnienia w kołach. Ogranicza się wówczas powierzchnia styku opony z jezdnią, a opona nie przylega całkowicie do nawierzchni.
Podczas eksploatacji może również wystąpić zużycie miejscowe spowodowane gwałtownym hamowaniem samochodu niewyposażonego w ABS bądź problemami z jakością opon.
Ząbkowanie - problem trudny do uniknięcia
Oprócz wyżej wymienionych rodzajów zużycia bieżnika często występuje także jego ząbkowanie (nierównomierne ścieranie klocków widoczne gołym okiem ). To powszechne zjawisko, jednak jego intensywność może być bardzo różna. Nasilenie ząbkowania zależy głównie od obciążenia auta, dopasowania modelu opony do samochodu, doboru indeksów prędkości i nośności czy stanu zawieszenia.
Jak przeciwdziałać ząbkowaniu? Należy co 10 000 km rotować koła, kontrolować stan elementów zawieszenia oraz dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach.
Jak zapobiegać uszkodzeniom?
Każdy kierowca chce żeby jego opony służyły jak najdłużej. Można wydłużyć ich eksploatację pamiętając o kilku podstawowych zasadach użytkowania. Warto przestrzegać maksymalnego obciążenia pojazdu, unikać gwałtownych najazdów na przeszkody, kontrować stan techniczny samochodu, a także pamiętać o odpowiednim przechowywaniu opon poza sezonem. Najważniejszym zaleceniem jest jednak kontrola i utrzymywanie prawidłowego ciśnienia. Pamiętajmy, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego to skrócenie żywotności opony aż o 30%, a także większe zużycie paliwa i wydłużenie drogi hamowania.