Trwa ładowanie...
d1dr550
d1dr550

Jak przetrwać jazdę w korku?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d1dr550

Kierowcy podróżujący autem po dużych miastach wiele godzin spędzają w korkach. Podpowiadamy, jak w takich okolicznościach zachować spokój i co ułatwi nam przemieszczanie się w godzinach szczytu.

Spokojna jazda przyczynia się do upłynnienia ruchu i rozładowania zatoru. Nerwowe zachowania kierowców z kolei przynoszą odwrotny skutek i mogą być przyczyną stłuczek lub wypadków, które dodatkowo pogorszą sytuację drogową. Największe korki związane są z przejazdami do pracy i późniejszym powrotem do domu. Godziny natężenia ruchu są przewidywalne i zmotoryzowani zazwyczaj wiedzą, jakiej sytuacji na drodze mogą się spodziewać. Pomimo tego często zachowują się tak, jakby liczba samochodów na drodze ich zaskakiwała i pozwalają sobie na okazywanie nadmiernych emocji. Najlepszym sposobem na zdenerwowanie jest opanowanie oddechu, czyli głębokie i równomierne oddychanie do czasu uspokojenia tętna. Nie wolno też doprowadzić do odwrotnej sytuacji, tj. takiego spokoju, że kierowcę ogarnia senność.

Zachowanie bezpiecznej odległości jest jedną z najważniejszych zasad w czasie jazdy w korku. Jeśli jedziemy za blisko samochodu przed nami, możemy nie mieć czasu na reakcję, gdy ten gwałtownie zahamuje. Dlatego dostateczny odstęp od poprzedzającego pojazdu jest bardzo ważny i powinien wynosić minimum 1,5 m. Nie może on być jednak także zbyt duży, bowiem wtedy samochody w korku będą poruszać się wolniej. Przewidywanie w trakcie jazdy w godzinach szczytu pozwoli uniknąć zablokowania skrzyżowania, przejazdu, czy przejścia dla pieszych. Nie należy wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli samochód nie ma wystarczająco dużo miejsca, by je opuścić. Podobnie z przejściem dla pieszych - powinniśmy zatrzymać się przed pasami i czekać, aż samochody stojące przed nami ruszą i zwolnią nam miejsce.

d1dr550

Gdy korek formuje się z powodu wypadku bądź robót drogowych, płynna jazda jest uzależniona od tego, czy samochody jadą na tzw. suwak. Jest to nic innego jak jazda na przemian. Samochody jadą kolejno raz z lewej, raz z prawej strony niczym w zamku błyskawicznym. Taki styl jazdy pozwala zmniejszyć sumaryczną długość korka, utrzymać płynność jazdy i uniknąć zbędnego zatrzymywania się. W korku poruszamy się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy i umożliwiającą nam swobodne manewrowanie. Nie wyprzedzajmy pasem pobocza z prawej strony ani nie utrudniajmy powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.

Ciągła zmiana biegów i stale wciśnięte sprzęgło podczas jazdy w korkach nie sprzyjają jego żywotności. W korku nie warto wrzucać drugiego biegu, ponieważ poruszamy się bardzo wolno, a samochody pokonują bardzo małe odległości i często się zatrzymują. Należy wobec tego spokojnie podjeżdżać na pierwszym biegu i wrzucać luz, jeśli tylko silnik zaczyna gasnąć. Ponadto stojąc na światłach, nie czekajmy z wrzuceniem biegu do ostatniej chwili. Przygotujmy pierwszy bieg wcześniej, wtedy szybciej ruszymy spod świateł, więcej aut będzie mogło przejechać przez skrzyżowanie i korek nieco się zmniejszy.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/sj, moto.wp.pl

Wideorejestratory samochodowe. Duży wybór, atrakcyjne ceny. Sprawdź!

d1dr550

Podziel się opinią

Share

d1dr550

d1dr550