Jak jechać w koleinach?
Latem asfalt nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur i odkształca pod kołami samochodów. Powstają głębokie koleiny, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, jak radzić sobie za kierownicą jadąc po zdeformowanej nawierzchni.
Asfalt rozgrzany letnim słońcem do temperatury wynoszącej nawet 60-70°C może się topić i odkształcać pod kołami samochodów. Nie tylko masywne autobusy i ciężarówki rozjeżdżają wierzchnią warstwę jezdni, przyczyniając się do powstawania bardzo głębokich kolein.
Asfalt może być na tyle plastyczny, że fałduje się pod kołami wszystkich pojazdów. Największe nierówności tworzą się zazwyczaj na najbardziej ruchliwych drogach - np. wyjazdowych z dużych miast, a także w miejscach, gdzie samochody zatrzymują się na kilka minut wgniatając nawierzchnię, czyli m.in. przy zatoczkach autobusowych oraz przed sygnalizacją świetlną.
Jazda głębokim wyżłobieniem bywa bardzo niebezpieczna. W koleinie samochód jedzie jak po szynach - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault - Z głębokiej koleiny czasem trudno wyjechać, co utrudnia np. płynną zmianę pasa ruchu, a omijanie przeszkód jest podwójnie trudne. Z kolei w przypadku deszczu może dojść do tzw. akwaplanacji, czyli niebezpiecznego poślizgu wodnego.
Jeśli szerokość jezdni na to pozwala, należy jechać obok kolein, po ich grzbietach - jest to szczególnie ważne podczas opadów deszczu. Nie zawsze jednak jest to możliwe, zwłaszcza na wąskich ulicach miast. Jeśli więc nie ma wyboru i trzeba poruszać się koleiną, niezbędne jest ograniczenie prędkości. Trzeba też bardzo mocno trzymać kierownicę. Nie powinno się wykonywać nią żadnych gwałtownych ruchów, ani nagle ostro hamować - radzą eksperci ze Szkoły Jazdy Renault - Wszystkie manewry muszą być płynne i spokojne. Zbyt raptowna zmiana pasa np. podczas
wyprzedzania, doprowadzi do poślizgu, ponieważ przednie koła "wyskoczą" z kolein, ale tylne w niej pozostaną. Dlatego - chociaż jazda w koleinie nie jest zbyt bezpieczna - lepiej nie wyjeżdżać z niej zbyt gwałtownie.
Nie można pozwolić, aby to koleina "prowadziła" samochód. Ma ona zmienną szerokość i w pewnym momencie może mocno szarpnąć kołami - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault - Ponieważ także inni kierowcy poruszają się po tej samej zniszczonej nawierzchni i mogą mieć problemy z płynnym i bezpiecznym manewrowaniem, należy jechać jeszcze ostrożniej i wyjątkowo uważnie obserwować pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Zdeformowana nawierzchnia może być również niebezpieczna dla samochodu. Wystające ponad powierzchnię jezdni asfaltowe grzbiety są czasem bardzo wysokie i mogą uszkodzić zawieszenie samochodu.
Autor: (SZJR)