Trwa ładowanie...
08-08-2016 13:54

Jak holować przyczepę?

Jak holować przyczepę?Źródło: Materiały prasowe
d1wuq1e
d1wuq1e

Jazda z przyczepą jest wyzwaniem dla kierowców - powoduje dodatkowe obciążenie samochodu, gorsze hamowanie i wolniejsze przyspieszanie. Aby poradzić sobie w takich warunkach, niezbędne jest opanowanie kilku podstawowych zasad techniki jazdy.

Jeżeli ruszamy w trasę z przyczepą, to niezbędne jest dokładne ustawienie lusterek, abyśmy wiedzieli jak najwięcej o sytuacji z tyłu. Czasem fabryczne lusterka mogą okazać się niewystarczające i konieczne będzie zamontowanie dodatkowych, na wysięgnikach. Szczególną ostrożność musimy zachować podczas skręcania, bo przyczepa ścina zakręty, a jej tył "zachodzi" - na zakrętach potrzebujemy o wiele więcej miejsca. Dlatego musimy je pokonywać jak najszerzej, zaczynając manewr od krawędzi przeciwnej do kierunku zakrętu. Przyczepa podąża ciaśniejszym torem jazdy niż samochód. Podczas cofania skręca w przeciwnym kierunku do przedniej osi auta. Gdy kręcimy kierownicą w lewo - przyczepa zacznie skręcać w prawo i odwrotnie. W najtrudniejszych sytuacjach warto poprosić o pomoc pasażera.

Cały zestaw jest bardzo ciężki - nawet w przypadku lekkiej przyczepy może to być 4 250 kg. Będzie więc wolniej przyspieszać i dłużej hamować. Manewr wyprzedzania trzeba prowadzić delikatnie, by nie dopuścić do zarzucenia przyczepą. W jego trakcie, zwłaszcza gdy wyprzedzamy np. ciężarówkę - turbulencje powietrza wytwarzają siłę przyciągającą nasz zestaw do wyprzedzanego pojazdu. Jeśli przyczepa zaczyna tracić stabilność, sposobem na odzyskanie kontroli jest wyhamowanie zestawu. Na stromych zjazdach należy redukować biegi, by nie dopuścić do przegrzania hamulców. Bardzo ważne jest również wcześniejsze rozpoczynanie hamowania i planowanie manewrów z dużym wyprzedzeniem, bo przyspieszanie, a przede wszystkim hamowanie, odbywa się jak na zwolnionym filmie.

Dostosujmy prędkość. W terenie zabudowanym to 50 km/h, poza miastem 70 km, a na autostradzie, drodze ekspresowej lub dwujezdniowej mającej co najmniej dwa pasy ruchu, 80 km/h. Kto odpowiada za ewentualne szkody? Jeśli przyczepa była w ruchu, niezależnie od tego, czy odłączyła się od auta, czy pozostała połączona z pojazdem - odszkodowanie jest wypłacane z polisy OC samochodu (OC przyczepy działa tylko wówczas, gdy się nie przemieszcza).

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Przyczepy dzielą się na dwa podstawowe typy - lekką bez hamulca o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg oraz ciężką, z własnym układem hamulcowym, której masa całkowita wynosi do 3,5 t. Jazda z pierwszą nie wymaga dodatkowych uprawnień, natomiast do drugiej potrzebna jest kategoria prawa jazdy B+E. Dodatkowo zestaw z ciężką przyczepą wymaga dokonywania opłat w systemie viaTOLL. Informację o DMC naszego auta znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym w pozycji F.1.
O masie przyczepy, którą możemy ciągnąć, informują rubryki: O.1 (dla przyczepy z hamulcem) i O.2 (bez hamulca). Jak obliczyć masę przyczepy, ważącej powyżej 750 kg? Zgodnie z przepisami, stosunek DMC pojazdu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1, np. w przypadku Toyoty Land Cruiser o dopuszczanej masie całkowitej 2 900 kg, musimy podzielić tę liczbę przez 1,33, co daje DMC przyczepy w wysokości 2 180 kg. Pamiętajmy przy tym, że przyczepa nie powinna być cięższa od holującego ją samochodu.

d1wuq1e

Jeśli chcemy prowadzić samochód z przyczepą, mając dokument kategorii B – DMC całego zestawu (samochodu i przyczepy) nie może przekraczać 4 250 kg w przypadku przyczepy lekkiej lub 3 500 kg w przypadku innej niż lekka. Trzecim sposobem na poruszanie się z ciężką przyczepą jest prawo jazdy kategorii B96. W tym przypadku niepotrzebny nam kurs, wystarczy zdać egzamin praktyczny - uzyskując możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep, ale z limitem DMC zestawu do 4 250 kg. Pozwala on holować np. dużą przyczepę kempingową samochodem osobowym.

Ostatnia, bardzo ważna informacja to konieczność opłacania myta za zestawy drogowe o masie powyżej 3,5 t. W każdym takim przypadku samochód trzeba wyposażyć w tzw. viaBOX - urządzenie automatycznie uiszczające opłaty systemu viaTOLL. Każda rozpoczęta doba jazdy z przyczepą "na gapę" oznacza 500 zł kary. Rejestracji w systemie można dokonać na terenie całej Polski, m.in. w punktach obsługi, na przejściach granicznych, a także niektórych stacjach benzynowych lub za pośrednictwem firm oferujących karty paliwowe. Urządzenie działa w systemie pre-paid, trzeba więc na bieżąco kontrolować stan konta, by nie zapłacić kary. Pomoże w tym mobilna aplikacja. Systemy post-paid są dostępne głównie dla firm.

ll

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj