Jak działa hybryda nowej generacji?
Zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie Lexus LC 500h posiada jednostkę napędową nowej generacji Multi StageHybrid. Jak działa takie rozwiązanie?
Celem konstruktorów było stworzenie samochodu z automatyczną skrzynią biegów, który dawałby kierowcy wyczucie typowe dla przekładni manualnej. Aby to uzyskać, klasyczny układ z beztopniową, elektromechaniczną przekładnią e-CVT poszerzono o dodatkową, 4-biegową skrzynię automatyczną.
Całym systemem zarządza komputerowy sterownik mocy, który dla każdego z trzech pierwszych przełożeń skrzyni automatycznej symuluje za pomocą przekładni e-CVT po trzy biegi, co łącznie daje dziewięć. Czwarte przełożenie skrzyni automatycznej to bieg dziesiąty – overdrive. Sterownik mocy jest w stanie zrealizować dowolną zmianę przełożenia w czasie ok. 100 milisekund.
Z punktu widzenia kierowcy, nowy system symuluje działanie dziesięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów. Pierwsze trzy biegi są bardzo krótkie, a im szybciej jedzie samochód, tym rzadziej trzeba zmieniać przełożenia. Daje to odczucie ścisłego związku między obrotami silnika a prędkością samochodu, co zapewnia wrażenie dynamiki sportowego auta.
Źródło: Lexus
ll