Trwa ładowanie...
dkreivz
Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?
gadżety
26-02-2019 16:39

Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

Nowoczesne systemy umożliwiają już niemal automatyczną jazdę samochodem. Tłumaczymy, jak działają dwa coraz bardziej popularne systemy: asystent pasa ruchu i aktywny tempomat. Sprawdzamy, między innymi, co się stanie, kiedy w nowoczesnym audi po prostu puścisz kierownicę na zakręcie.

Kiedyś w komentarzach pod moim artRozwiń

Transkrypcja:

Kiedyś w komentarzach pod moim artykułem o systemach bezpieczeństwa o asystentach jazdy Wspomniałeś o tym że warto byłoby pokazać jak działają niektóre albo wszystkie systemy ubezpieczeń Mając okazję chwilę przejechać się Audi A7 A które wyposażona jest wiele systemów bezpieczeństwa nie wszystkie da się tak łatwo pokazać jak działają To trzeba po prostu usiąść i pojechać i to tego doświadczyć No ale korzystając z okazji chciałbym Pokazać niektóre z nich pierwszym w którym zaprezentuję jest Asystent pasa ruchu a konkretnie a aktywny asystent pasa ruchu który Wspomaga kierowcę Podczas jazdy drogą na której namalowane są pasy ruchu tak jak na przykład ta droga x Presova Audi jest wyposażony w dobry asystent pasa ruchu on dobrze Rozpoznaje wszelkie linie fajnie reaguje na na Na to gdy samochód zjeżdża z pasa ruchu Więc można spokojnie tutaj zaprezentować jak to działa Działa to bardzo dobrze puszczam kierownicę samochód lekko zdmuchiwanie wiatrem Prawo już się prostuje teraz jedziemy również na tempomacie Audi ma aktywny tempomat ja tutaj Nie dotykam żadnego z pedałów No i samochód sobie jedzie tak Jedziemy sobie Teraz mamy łuk ja to chwilę o żeby on wiedział że ja o I proszę bardzo zjeżdżamy a sam Prostuję tor jazdy bo on po kilkunastu sekundach musi się wyłączyć bo bo tak Takie są zasady gry nie może być tak że auto się będzie prowadził od teraz ostrzegł mnie żebym Położył ręce lakiernicze wystarczy kierownica lekko dotknąć i to w zupełności wystarczy żeby asystent Znów zaczął działać ale włącza się bardzo szybko nie czeka tak jak w wielu innych modelach samochodów wielu wielu innych producentów Nie czeka aż złapie te wszystkie linie to jest właściwie cały czas gotowy no Teraz jedziemy po prostej drodze Więc za dużo wam nie pokażę ale właśnie chyba Zbliżamy się do łuku Za chwilę zobaczycie jak to mniej więcej działa w łuku bo w łuku asystent zmiany pasa Pasa ruchu jest najfajniejsze Bo właściwie w Ełku można puścić kierownicę i sobie śmiało Jechać No i właśnie Zbliżamy się do łuku zaraz puszczam kierownicę i będziemy sobie skręcać Bez trzymania kierownicy Proszę bardzo Nie dotykam puszczam kierownicę i samochód Ja mu tylko Ufam bo Audi akurat pod względem systemu bezpieczeństwa w bardzo pewnym samochodem tutaj nie ma żadnych za Cały łuk tak cały łuk udało się pokonać bez bez dotykania kierownik Za chwilę asystent powinien się wyłączyć ale długo długo długo Długo tam czas koryguje o teraz Teraz dopiero się wyłączył oczywiście asystent pasa ruchu Włącza się również gdy włączam kierunkowskaz więc on mnie a nie koryguje jeżeli ja mam kierunkowskaz włączony ale jeżeli Będę chciał znów zmienić pas bez kierunkowskazy to zobaczcie zadzwoniłem wam ręką Trzeba to niby zmienić pas a on a on koryguje bo myśli że ja nie chcę z nim To tylko po prostu pasa tylko po prostu nie wiem przysnąłem zamyśliłem się no na autostradzie Jest to bardzo dobre rozwiązanie to ostrzeganie można zmienić na wcześniejsze na późniejsze czułość Tego korygowania toru jazdy też można zmienić na zmienić notą Włączyło się można zmienić O teraz właśnie działa aktywny tempomat zbliżam się do ciężarówki zagadałem się powiedzmy nie da Ważyłem ciężarówki samochód Sam zwolnił Teraz zmieniam pas ruchu I samochód sam będzie sobie przyspiesza I to by było tyle jeśli chodzi o asystenta pasa ruchu Skoro już wjeżdżam do miasta to jest okazja Zaprezentować i jeszcze jak działa Aktywny tempomat aktywny tempomat może mieć Różne rozwiązania bo Jakby w tańszych samochodach Czyli tak jakby w tańszych aktywny tempomat ach One są nie do końca aktywne od zera do Określonej prędkości Często jest tak że tempomaty aktywne nie działają gdy trzeba Się zatrzymać Wyłączają się w momencie zatrzymania Samochodach klasy premium Wyższej klasy Aktywny tempomat Włączony jest cały czas aktywny jest cały czas Aż do momentu naciśnięcia hamulca lub wyłączenia go Natomiast w tańszych autach po prostu Po przekroczeniu jakieś Prędkość uczy się tej dolnej nie tej górnej Aktywny tempomat chociaż jej tej górnej tak samo Aktywny tempomat się wyłącza Pojawia się sygnał ostrzegawczy że należy jakby przejąć panowanie nad hamulcem I Pedałem gazu Natomiast to w Audi aktywny tempomat działa Non-stop dopóki się go nie wyłączy lub nie naciśnięcie hamulca Nie proszę bardzo Ja teraz zabieram nogi Zbieram się do ciężarówki A ten tempomat zatrzyma auto chociaż nie zatrzymał go sobie To zmienię pas Ale dostosowuje prędkość za chwilę zobaczycie jak to działa mniej więcej w korku bo tak naprawdę aktywny tempomat jest Fajną rzeczą aczkolwiek czasami Potrafi przeszkadzać się moim zdaniem na przykład Na autostradzie jest takim Troszeczkę upierdliwym rozwiązaniem bo Dojeżdżamy Do jakiegoś auta ona jest jeszcze daleko normalnie byśmy nie nawet nie zwolnili nie zjeść byśmy nogi Zgadzam jak ten temat już zaczyna Zwalniać ta Ta jazda nie jest taka płynna do końca Ale masz świetną Świetnym rozwiązaniem jest w korku bo w korku właściwie Nie trzeba w ogóle dotykać hamulca w ogóle gazu nie Chciałbym wam Pokażę Na 100% że Że ja to nie będę dotykał Zadzwoń i hamulca jak mam tak nogę to wiadomo że Hamulca nie dotykam No i cóż zaraz będziemy dojeżdżać do świateł Mam nadzieję że wreszcie Światła jakie Czerwone się zapali Ale jak widzicie prędkość jest ustawiona na wyższą niż dopuszczalna bo jest na 70 Kilometrów na godzinę Samochód cały czas do Stosuje prędkość do Auta które jadą z przodu Bo można też ustawić sobie odległość Jaką chcemy zachować do samochodu nie jest jakaś odległość mierzona w metrach po prostu jest to Jakaś ikonka która Pokazuje że chcemy bliżej lub dalej Wszystko zmienia się w funkcji Prędkości ponieważ Im wyższa będzie ta prędkość tym Ta odległość Względnie nawet mała będzie wzrastała ze względu na to że a ten tempomat też potrzebuję tak jak człowiek czas Czasu na zwolnienie na nawet na zatrzymanie się Jestem w szoku bo cały czas trafiam na zielone światła W Warszawie jesteśmy oczywiście i to mnie akurat dziwi że Cały czas mamy zielone ale mam nadzieję że za chwilę Będzie jakieś czerwone światło No Wreszcie się doczekałem Przejechaniu pół Warszawy wreszcie mam czerwone światło Dojeżdżamy Ja oczywiście nic nie robię nie naciska Hamulec I teraz samochód się zatrzymał taki dosyć Bezpiecznej dobrej odległości jeszcze się Teraz się Na wskaźnik znaczy na desce rozdzielczej pojawił się napis Aktywny tempomat gotowość do Jazdy i teraz coś Samochód jest wyłączony My start stop Ruszył samochód przed nami silnik się włączył ale ja muszę mu dać sygnał że chce jechać Aktywny tempomat W tym przypadku nie decyduję za nas Że jedziemy tak To kierowca musi podjąć decyzję że chce jechać moim zdaniem jest to dobre rozwiązanie aczkolwiek fajnie byłoby Gdyby gdyby tempomat jeszcze Sam ruszył i ja już mógłbym tą nogę trzymać tak bez końca cały dzień Natomiast no jest to Myślę że ze względów bezpieczeństwa być może też Z jakiegoś powodu Z powodu komfortu No i znowu Dojeżdżamy do czerwonych świateł teraz już Na pewno będziemy Tylko czerwone mieli Oczywiście samochód się Znów zatrzyma Się znowu zatrzymuje Trzymał Się wyłączył Się wyłączył No bo działa serca nie ma potrzeby No żeby się nie Wyłączone Fajna jest właśnie to W samochodach Premium że On rozpoznaje kiedy Auto przed nami W tym momencie Nie włącza się silnik jest Jest gotowy No ja Ale oczywiście I za chwilę za Samochód sam nie ruszy Trzeba Lekko Wystarczy lekko Dosłownie puknąć Czy położyć Nogę na pedale gazu Nasz się włącza Dotknąć Jak widzieliście tylko na chwilkę dotknąłem gaz I oczywiście jedziemy Dalej na A tym tempomacie Teraz wam pokażę jak bardzo można zaufać aktywny tempomat owi Ja nie widzę drogi Nie widzę praktycznie no Spojrzę Chcę zobaczyć jak jest ze światłami No niestety przyjeżdżamy na zielonym ja nie widzę drogi bo przede mną jest roleta Widzę tylko Pasy ruchu tak żebym mógł kierować Zobaczymy Kwestia zaufania jeżeli Audi zrobiło dobre aktywny tempomat Myślę że Widzicie to że ja właśnie nie widzę co się dzieje Jeżeli Tylko muszę widzieć Światła że mnie przejechał na czerwonym Teraz się przede mną zapala czerwone przede mną jest auto ja nie widzę drogi Widzę tylko pasy żebym mógł się zmieścić na drodze Proszę bardzo Zamość sam się Zatrzymuje Nawet nie wiem czy nadal Ford Focus chyba tak 9:00 Czubek maski O teraz Dopiero widzę Samochód Nie ma problemu z tym żeby jechać Na oślep tak Tego nie zalecam nie jest to Jest to bez Śmieszne Nie jest Coś Co należy robić tak ja tylko Pokazać A samochód włączył się Więc wiem że Możemy jechać dalej Oczywiście jedziemy Idziemy dalej tak No nie jest to też jakby bezpieczna do końca bo ja nie wiem A do końca to się dzieje przede mną i tak jak wam wspominałem Nie wiem na przykład czy Czy czy czy Nie doszło do sytuacji że auto To przede mną przejechało na zielonym a A ja już Jadę na Czerwonym Więc oczywiście Takiego rozwiązania nie polecam i zdecydowanie odradzam Ale jak widać Można Zaufać
dkreivz
dkreivz
Więcej tematów