Trwa ładowanie...
Auto Świat
01-04-2011 10:49

Jak dorobić kluczyk do auta?

Jak dorobić kluczyk do auta?Źródło: Auto Świat/ autoswiat.pl
d1u6y09
d1u6y09

Coraz wymyślniejsze systemy kluczykowe stosowane we współczesnych autach mają na celu ułatwienie życia kierowcom i utrudnienie kradzieży samochodowym złodziejom. Prawda jest jednak taka, że kłopoty i duże wydatki czekają właścicieli takich aut w momencie zgubienia lub popsucia się kluczy czy pilotów!

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Specjaliści zajmujący się dorabianiem i naprawą kluczy oraz zamków samochodowych oprócz umiejętności ślusarskich muszą być dziś coraz sprawniejszymi elektronikami, bowiem nowe klucze do aut coraz mniej mają wspólnego ze zwykłym metalowym grotem. Niektóre konstrukcje, tzw. zbliżeniowe, mają go tylko w celu awaryjnego otwarcia drzwi w sytuacji, kiedy zawiodą baterie lub elektronika.

Niestety, postęp techniczny spowodował, że dorobienie klucza w serwisie kluczykowym wiąże się ze znacznym wydatkiem. O ile wykonanie duplikatu zwykłego kluczyka z płaskim grotem bez zabezpieczeń w postaci transpondera do immobilisera kosztuje od 25 do 80 zł, o tyle w przypadku najnowszych rozwiązań naszpikowanych elektroniką trzeba zapłacić nawet ponad 1 000 zł! Wynika to m.in. z coraz droższych mechanizmów kluczykowych oraz sporych inwestycji w urządzenia do ich programowania.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Większość współczesnych kluczy nie daje się już kopiować - prace wymagają wprowadzenia kodu nowego klucza do komputera samochodu. Na rynku można znaleźć warsztaty oferujące takie usługi w bardzo atrakcyjnych cenach, a pracujące na tanim sprzęcie chińskim. Przed korzystaniem z takich usług ostrzega nas jednak Jerzy Czeremaga, prezes Polskiego Stowarzyszenia Licencjonowanych Serwisów Kluczykowych. Dlaczego? Otóż może się zdarzyć się, że taki serwis nie tylko nie będzie potrafił dorobić nowego klucza, lecz także zepsuje oryginał!

d1u6y09

Informacje zakodowane w kluczykach - Współczesne klucze to tak naprawdę małe komputery przechowujące wiele istotnych informacji, które niekiedy mogą być użyte przeciw nam. Na podstawie danych odczytanych z kluczyka ubezpieczyciel może nawet odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli zakodowane tam informacje nie potwierdzą naszych zeznań. Poza tym znajdują się tam, także dane identyfikacyjne i serwisowe, jak:

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

- data pierwszej rejestracji auta;
- VIN i kod fabrycznego koloru nadwozia;
- termin kolejnego przeglądu;
- poziom naładowania akumulatora;
- a nawet przebieg pojazdu

Dorabianie kluczy - Zepsuty klucz samochodowy wciąż kojarzy się większości kierowców wyłącznie ze złamanym lub wyrobionym grotem. Współczesne klucze i karty zbliżeniowe często wykorzystują jednak zupełnie inne rozwiązania. W przypadku starych aut dorobienie nowego klucza, nawet z logo producenta, jak na oryginale, jest bardzo proste i stosunkowo tanie (od 25 zł do 80 zł).

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Gorzej będzie, gdy mamy klucz z transponderem komunikującym się z immobiliserem. W starszych rozwiązaniach tego typu wystarczyło zrobić kopię transpondera znajdującego się w oryginalnym kluczu. Sprawa skomplikowała się jednak po wprowadzeniu zmiennych kodów oraz tzw. krypto kodów (BMW, Mercedes)
. Ceny usług w serwisach kluczykowych stały się znacznie wyższe, mimo to i tak są zazwyczaj o około 30 proc. niższe niż w ASO, a czas oczekiwania zdecydowanie krótszy. Powód jest prosty. W warsztacie dorobienie klucza odbywa się na miejscu, natomiast autoryzowany serwis musi kluczyk sprowadzić, co zazwyczaj trwa kilka dni.

d1u6y09

Naprawa zamków - Oprócz problemów z kluczykami z czasem pojawiają się także kłopoty z zamkami. Zacinanie się mechanizmu nawet po jego przesmarowaniu oznacza, że wkrótce czeka nas wizyta w serwisie. Im wcześniej się tam zjawimy, tym większa szansa na to, że uda się go uratować. W takich przypadkach zazwyczaj wystarczy rozebranie i przeczyszczenie bębenka (koszt ok. 40 zł).

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Najszybciej psują się zamki od strony kierowcy, stacyjka i zamek tylnej klapy, który z racji swego umieszczenia szybko się brudzi. Nawet jeśli nie uda się uratować popsutego zamka, zawsze istnieje możliwość dostosowania używanego lub nowego bębenka do wzoru starego kluczyka przez odpowiednie przestawienie zapadek. Usługa taka, w zależności od rodzaju mechanizmu, kosztuje 70-100 zł. Dzięki temu unikniemy noszenia dodatkowego klucza w komplecie.

d1u6y09

Zatrzasnąłeś klucze w aucie? Wezwij pogotowie zamkowe - Auto zaryglowane, a klucze leżą na siedzeniu wewnątrz - taki scenariusz zna pewnie większość kierowców. Nie oznacza to jednak, że trzeba chwytać za cegłę i rozbijać szyby - tańsze i mniej kłopotliwe będzie wezwanie pogotowia zamkowego. W większych miastach opłata za taką usługę jest zazwyczaj zryczałtowana i wynosi mniej więcej 150 zł.

Znający się na rzeczy i dobrze wyposażeni fachowcy potrzebują zwykle kilkunastu minut na otwarcie auta. Choć zajmuje im to znacznie więcej czasu niż złodziejom, możemy być pewni, że po otwarciu zamek wciąż będzie sprawny. W przypadku, gdy serwisant stwierdzi, że takich zamków nie da się otworzyć i zaproponuje nam rozwiercenie mechanizmu, spróbujmy wezwać inną firmę. Kłopot z otwarciem często wynika z braku odpowiedniego sprzętu.

lop/

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj