Jak dobrać odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe?
Hamulce to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. W trosce o własne bezpieczeństwo powinniśmy wiedzieć, jakie klocki hamulcowe należy dobrać do konkretnych tarcz i odwrotnie - które tarcze najlepiej nadają się do klocków danego producenta.
Tarcze hamulcowe to żeliwny odlew, który uczestniczy w tarciu z klockami hamulcowymi, pochłaniając przy tym powstające ubocznie ciepło oraz rozpraszając je. Bardziej skomplikowanymi podzespołami są klocki hamulcowe, które mogą występować w dużej liczbie wariantów - w ich składzie znajduje się nawet 40 substancji. Dzięki nim możemy wymagać od klocków małego pylenia w czasie pracy, wysokiego współczynnika tarcia, niskiego hałasu czy długiej żywotności - wszystko zależy od konkretnego modelu.
Przeciętnemu kierowcy niewiele powiedzą takie pojęcia jak siarczan aluminium czy tytan potasu, zajmiemy się zatem podstawowymi grupami klocków hamulcowych, omawiając ich praktyczne właściwości. Pierwszą z nich są miękkie (organiczne) klocki hamulcowe, które swoje parametry zawdzięczają większej ilości grafitu. Wspomniana miękkość nie wyznacza współczynnika tarcia - pokazuje tylko jak szybko klocek będzie się zużywał i czy oszczędnie będzie się obchodził z tarczą. Trzeba pamiętać, że im więcej czarnego pyłu klocek generuje w czasie pracy, tym tarcze posłużą dłużej i będą zużywać się bardziej równomiernie. Miękkie klocki hamulcowe lepiej instalować, jeśli poprzednio stosowane klocki były zbyt agresywne, bądź kłopoty z zaciskiem spowodowały nierównomierne zużycie tarczy. Zdecydowanie szybciej zaadaptują się do tarczy, tym samym przedłużą jej żywotność.
Drugą grupą są ceramiczne klocki hamulcowe, których skład tylko w niewielkim stopniu różni się od zawartości "miękkich-twardych" klocków hamulcowych. W odróżnieniu od nich ilość grafitu została jednak istotnie zmniejszona – w jego miejscu stosowana jest masa ceramiczna. Takie klocki hamulcowe skutecznie oszczędzają tarcze hamulcowe, na dodatek praktycznie znika problem czarnego pyłu. Ceramiczne klocki hamulcowe mogą być z powodzeniem montowane zarówno z nowymi, jak i używanymi tarczami hamulcowymi – bez obaw o efektywność ich współpracy.
Dla najbardziej wymagających użytkowników przygotowano sportowe klocki hamulcowe. Dobierać je powinniśmy uważnie. W praktyce wyróżnić możemy niejako dwa kryteria odróżniające od siebie sportowe klocki hamulcowe: wysoki współczynnik tarcia i odporność na wysokie temperatury. Najczęściej te dwie cechy nie występują razem. Powodem takiego stanu rzeczy jest podejście producentów, wychodzących z założenia, że klocki hamulcowe dobierać będą fachowcy kierujący się swoimi sportowymi doświadczeniami i potrzebami. Przykładowo klocki hamulcowe z wysokim współczynnikiem tarcia będą skracały drogę hamowania za sprawą dużej zawartości wysoko ściernych komponentów, natomiast klocki odporne na wysokie temperatury pracy zapewniają przede wszystkim stabilność całej mieszanki, a nie wysoki współczynnik tarcia.
Wybierając komplet tarcze hamulcowe-klocki hamulcowe, warto sięgać po klocki hamulcowe spełniające nasze potrzeby, zaś tarcze hamulcowe dobierajmy pod właściwości konkretnych klocków hamulcowych. Czy powinniśmy kupować zestaw tego samego producenta? Ma to sens tylko wtedy, gdy dana marka oferuje jedną serię klocków i tarcz hamulcowych. W przeciwnym razie – jeśli producent wytwarza kilka serii – nadal będziemy musieli kierować się przy wyborze logiką oraz własnymi potrzebami i właściwościami klocków i tarcz.
Źródło: Brakestock.pl
ll