Trwa ładowanie...
20-08-2015 13:30

Jak dbać latem o układ chłodzący silnik?

Jak dbać latem o układ chłodzący silnik?Źródło: WP
d46b0h6
d46b0h6

Dla silnika samochodowego czas wakacyjnych wypraw to okres szczególnie ciężkiej pracy. Nie dość, że musi uciągnąć auto zapakowane po brzegi, to jeszcze robi to w upalne dni, w pełnym słońcu, na asfalcie, który również promieniuje gorącem. Sytuacji nie poprawia pracująca pełną parą klimatyzacja, o włączonych światłach nie wspominając. Krótko mówiąc, jeśli nie zadbamy o układ chłodzący, nasza wyprawa może zakończyć się na poboczu w kłębach białego dymu buchającego spod maski.

- Upewnienie się, czy w zbiorniczku na chłodziwo jest wystarczająco dużo płynu, to podstawa. Sprawdzamy to zawsze na zimnym silniku. Teoretycznie jeżeli jest go za mało, to wystarczy dolać brakującą ilość odpowiedniego płynu i sprawa załatwiona. Warto jednak sprawdzić, dlaczego jest go za mało. Najprawdopodobniej gdzieś doszło do rozszczelnienia, przez które płyn ucieka – wyjaśnia Robert Krotoski, menadżer kategorii _ Motoryzacja _ w Allegro.pl - Sprawdźmy, czy przewody układu chłodzącego są suche i czyste. Jeśli uszczelka lub opaska zaciskowa jest wilgotna, trzeba ją wymienić. Pęcherzyki lub wybrzuszenia na przewodach oznaczają ich uszkodzenie. A jeśli nie znaleźliśmy żadnego podejrzanego miejsca, a płynu ubywa, warto rozważyć wizytę w warsztacie. Lepiej zapobiegać, niż leczyć – dodaje.

Płyn w zbiorniczku prawdę ci powie

- Płyny chłodnicze mają określone właściwości, które tracą z upływem czasu. Specjaliści radzą, żeby wymieniać płyn w chłodnicy co dwa lata. Jeżeli zmieszamy stary płyn z nowym, ryzykujemy zmianę jego parametrów. Latem może mieć obniżoną temperaturę wrzenia, zimą podwyższony punkt zamarzania. Jeśli płyn w zbiorniczku jest zanieczyszczony, tzn. jest mętny i pływają w nim jakieś drobiny, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika i płyn chłodzący miesza się z olejem. W takim wypadku jak najszybciej odstawmy auto do mechanika.

W ekstremalnych warunkach, np. gdy w czasie podróży rozszczelni się układ chłodzący, a mechanik jest niedaleko, do układu dolejmy wody. Jeśli to możliwe – destylowanej, zwykła woda pozostawi kamienny osad. Poza tym woda ma niższą temperaturę wrzenia niż specjalny płyn, więc zwiększamy ryzyko zatarcia silnika. Doraźnie mogą też pomóc uszczelniacze do chłodnic sprzedawane na stacjach benzynowych, ale po ich użyciu konieczne będzie czyszczenie układu chłodzącego. Zdecydowanie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest dalsza podróż na lawecie. Na dłuższą metę wyjdzie taniej.

- Przed wyjazdem spójrzmy również na chłodnicę. Jeśli jest zabrudzona np. drobinami piasku, błotem, resztkami owadów czy liśćmi, spróbujmy ją oczyścić. Na początek sprężonym powietrzem, a jeśli to nie wystarczy, wodą pod ciśnieniem z niewielką ilością detergentu. Należy przy tym uważać, gdyż blaszki chłodnicy są bardzo delikatne, więc myjka ciśnieniowa może je powyginać. Lepiej użyć węża ogrodowego. Jeśli nasz samochód ma już swoje lata, a silnik lubi się przegrzewać, warto skontrolować stan pompy w układzie chłodzenia. Jej wydajność wraz z upływem lat spada, być może konieczna będzie wymiana.

d46b0h6

W czasie wakacyjnej podróży warto wozić ze sobą butelkę płynu chłodniczego oraz wody destylowanej (ta ostatnia przyda się tez do uzupełnienia poziomu elektrolitu w akumulatorze). - W czasie podróży może dojść nie tylko do przegrzania silnika. Na wysokie temperatury narażeni są również pasażerowie, zwłaszcza w aucie bez klimatyzacji. Tu ratunkiem może być lodówka turystyczna z odpowiednią zawartością. Na krótszą podróż wystarczy torba termiczna, która utrzyma niską temperaturę napojów przez 2-3 godziny. Na dłuższą wyprawę warto zabrać lodówkę z wkładem chłodzącym. Koszt takiego urządzenia to około 80 zł. Lodówka może być również zasilana prądem 12V z gniazdka zapalniczki. Najtańsze tego typu urządzenie kosztuje około 100 zł, najdroższa, mrożąca do -22 stopni Celsjusza, o pojemności 32l i klasie energetycznej A++ blisko 3 tys. zł – dodaje Robert Krotoski.

_ Informacja prasowa _

Źródło: Allegro.pl

d46b0h6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d46b0h6
Więcej tematów