Jak często wymieniać opony?
*Każdy kierowca chce, aby opony służyły mu jak najdłużej i oferowały maksymalne osiągi przez cały okres swojej eksploatacji. Dowiedz się z jaką częstotliwością należy wymieniać opony, aby cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą. *
Na pytanie ile sezonów będzie służył komplet nowych opon nie ma prostej odpowiedzi. Okres użytkowania zależy od szeregu czynników, wśród których najważniejsze to m. in. wiek opony, głębokość bieżnika i ogólny stan techniczny. Oczywiście wymiana opon na nowe zależy także od indywidualnych potrzeb i preferencji każdego kierowcy chcącego korzystać z ogumienia dostosowanego do stylu jazdy i oferującego doskonałe osiągi.
Im więcej lat, tym gorsze właściwości
Specjaliści uważają, że powinno się zrezygnować z eksploatowania opon starszych niż dziesięcioletnie, nawet jeżeli model nie jest zniszczony, a głębokość bieżnika jest zgodna z prawem. Spowodowane jest to tym, że opony starzeją się również gdy nie są eksploatowane (np. podczas długotrwałego postoju i nieprawidłowego magazynowania).
Wraz z upływem czasu opona stopniowo traci swoje właściwości – zarówno mieszanka bieżnika, jak i inne elementy modelu zużywają się wpływając na pogorszenie kierowalności, spadek przyczepności i komfortu jazdy. Opona staje się wówczas bardziej podatna na uszkodzenia bieżnika związane z wnikaniem wody w głębsze warstwy konstrukcji. W związku z tym zaleca się, aby opony były raz w roku kontrolowane przez specjalistę.
1,6 mm to minimum
Według polskiego prawa oponę można użytkować jeżeli wysokość jej bieżnika wynosi więcej niż 1,6 mm. Model z bieżnikiem poniżej tej granicy należy natychmiast wycofać z eksploatacji, a w przypadku jego dalszego użytkowania trzeba liczyć się z mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej. Gdy przydarzy nam się stłuczka nie unikniemy także dużych problemów z wypłatą odszkodowania - warto wziąć to pod uwagę i odpowiednio wcześnie pomyśleć o wymianie opon na nowe.
A co z przebiegami?
Częstotliwość wymiany opon zależy głównie od przebiegów – przy pokonywaniu ok. 50 tysięcy kilometrów rocznie taka wymiana może być konieczna nawet co kilkanaście miesięcy. Trwałość konstrukcji to kwestia różnych czynników: komponentów użytych do stworzenia mieszanki, rodzaju nawierzchni po jakiej najczęściej się poruszamy, stylu prowadzenia, poziomu ciśnienia, obciążenia czy prędkości jazdy.
Zimówki – głęboki bieżnik to podstawa!
Opony zimowe charakteryzują się innym składem mieszanki niż opony letnie. Modele tego typu muszą zachowywać odpowiednią elastyczność w szerokim zakresie temperatur, jednak wiąże się to z szybszym ścieraniem bieżnika. Przebiegi opon zimowych są z tego powodu nawet o 15%-30% krótsze niż w przypadku opon letnich. Mimo, że prawo dopuszcza użytkowanie opon z bieżnikiem głębszym od 1,6 mm, to w przypadku opon zimowych już bieżnik płytszy niż 4 mm znacznie pogarsza bezpieczeństwo jazdy i sprawia, że opona traci swoje zimowe właściwości.
Przy użytkowaniu opon całorocznych głębokość bieżnika zapewniająca bezpieczeństwo jest taka jak w oponach zimowych – powyżej 4 mm. To szczególnie istotne, ponieważ zimowe osiągi tego typu opon są przeważnie nieco niższe od osiągów opon przeznaczonych typowo na tę porę roku.