Trwa ładowanie...
27-12-2012 13:19

Jak bezpiecznie poruszać się zimą?

Jak bezpiecznie poruszać się zimą?Źródło: Materiały prasowe
d1d1bin
d1d1bin

Pierwsze ataki zimy mamy już za sobą. Choć teraz warunki przypominają bardziej jesień, to warto przypomnieć sobie kilka zasad, dzięki którym, w przeciwności do drogowców, nie będziemy zaskoczeni jej nawrotem.

Elementarną zasadą jest zmiana opon na zimowe oraz wyważenie kół (co 10 - 15 000 km). Specjalne mieszanki gumy używane do produkcji "zimówek" powodują, że są one bardziej elastyczne przy niskich temperaturach i wychwytują nawet najmniejsze nierówności na nawierzchniach śliskich. W trudniejszych warunkach jednak nawet najlepsze opony zimowe nie dadzą sobie rady - w takich wypadkach zbawienne okazują się łańcuchy. Podczas ich wyboru kierujmy się wielkością naszych kół - za małych łańcuchów nie włożymy, zaś za duże będą nam po prostu spadały.

Istotnym elementem podczas zimy jest akumulator. Na mrozie jego pojemność spada nawet o połowę, dlatego też sprawdźmy jego stan. Należy pamiętać o kontroli płynu chłodniczego - powinien się on charakteryzować niską temperaturą zamarzania. Przed podróżą sprawdźmy reakcję hamulców, naciskając odpowiedni pedał kilka razy po rozpoczęciu jazdy - na tarczach pozostaje sól, która powstała z odparowania wody z solanki używanej do posypywania dróg - potrafi ona zmniejszyć skuteczność hamulców.

Często kontrolujmy sprawność oświetlenia - szczególnie teraz, w warunkach ograniczonej widoczności jest to niezwykle istotne. Równie ważna jest zmiana płynu do spryskiwaczy na zimowy - jeśli resztki płynu letniego zamarzną to nie tylko stracimy możliwość "umycia" szyby, ale też narazimy się na uszkodzenie silniczka spryskiwaczy.

Zima to wyzwanie dla każdego kierowcy, dlatego by dojechać bezpiecznie do celu pamiętajmy o zasadzie - noga z gazu. Zachowajmy większy niż zazwyczaj dystans do poprzedzającego pojazdu oraz unikajmy ostrych ruchów kierownicą i gwałtownego przyspieszania. Należy używać możliwie najwyższego biegu, by uniknąć utraty przyczepności a dla efektywnego hamowania na lodzie lub śniegu, bez zablokowania kół, trzeba odpowiednio wcześnie zredukować bieg, poczekać aż prędkość się zmniejszy i naciskać pedał hamulca z "wyczuciem". Jeśli nie uda się uniknąć poślizgu, to nie należy pod żadnym pozorem ostro hamować, a jedynie zwolnić nieco pedał gazu i próbować wyprowadzić auto z poślizgu.

Źródło: BP

ll/moto.wp.pl

d1d1bin
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1d1bin
Więcej tematów