Jak bezpiecznie podróżować po Europie?
Wybrane przepisy drogowe i ciekawostki przydatne w poruszaniu się po Europie kierowcy znajdą w internetowym raporcie "Polski kierowca za granicą, czyli jak bezpiecznie podróżować po Europie", opracowanym przez stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Raport zaprezentowano w piątek w Warszawie, w siedzibie Automobilklubu Polskiego. Porusza kwestię bezpiecznej jazdy po 41 państwach Europy. Jest pierwszą tego rodzaju publikacją w Polsce. Eksperci ze Stowarzyszenia rozpoczynając pracę nad projektem sprawdzili jakie kierunki najczęściej wybierają Polacy na wakacyjne podróże. Oprócz popularnych Chorwacji, Francji czy Włoch, w opracowaniu ujęto również bardziej egzotyczne miejsca jak Islandia, Albania i Macedonia. Raport podzielony jest na część ogólną oraz na poszczególne państwa europejskie i najistotniejsze przepisy w nich obowiązujące.
- Postanowiliśmy przygotować dla każdego, kto wybiera się za granicę raport o najważniejszych przepisach obowiązujących w danym kraju. Wielu kierowców odwiedza różne państwa w Europie po raz pierwszy i nie są oni świadomi czyhających na nich niespodziewanych sytuacji - powiedział prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego Bartłomiej Morzycki. W dokumencie znalazły się informacje dotyczące ograniczeń prędkości w poszczególnych krajach. Opisano w nim również na jakie kary narażeni są kierowcy za nieprawidłowe przewożenie dzieci oraz za jazdę pod wpływem alkoholu; są też informacje o dodatkowym wyposażeniu samochodu jakie jest wymagane w różnych krajach.
Jak powiedziała dziennikarzom członkini Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i zarazem autorka raportu Barbara Król, według Konwencji Wiedeńskiej musimy mieć jedynie wyposażenie wymagane w naszym kraju. - Niestety jak wiemy, policja może zwrócić nam uwagę, że na terenie ich państwa powinniśmy posiadać także dwa trójkąty ostrzegawcze i klucze do wymiany koła, jak np. w Słowenii - dodała. W raporcie znajdziemy również przepisy, które dla Polaków mogą być zaskakujące. Król za przykład podała sytuację, z którą możemy spotkać się na Bałkanach - pasażer siedzący obok fotelu kierowcy nie może znajdować się pod wpływem alkoholu.
Dodała, że wysokości kar są przeważnie wyższe niż w Polsce. Np. w Szwecji za niezachowanie szczególnej ostrożności przed przejściem dla pieszych grozi mandat wynoszący w przeliczeniu 1 500 zł. Z kolei u naszych południowych sąsiadów z Czech prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu uważane jest za przestępstwo. Konsekwencjami są grzywny od 4 do 8 000 zł, łącznie z zatrzymaniem prawa jazdy na dwa lata.
Przy wjeździe do niektórych państw m.in. Czarnogóra, Rumunia, Serbia, straż graniczna potwierdza na piśmie widoczne uszkodzenia auta. Ciekawostką może być informacja zawarta w opisie Czarnogóry - jest ona jednym z trzech ostatnich, europejskich krajów obok Ukrainy i Macedonii, który nie ma przepisów dotyczących fotelików dla dzieci.
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego powstało w 2000 r. Działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego członkami są przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych oraz administracji rządowej. Współpracuje z Global Road Safety Partnership w Genewie. Jest to międzynarodowa organizacja zajmująca się sprawami poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Partnerstwo zrzesza kilkanaście firm krajowych i międzynarodowych firm oraz organizacje pozarządowe i stowarzyszenia. Wśród nich są Fundacja Krzysztofa Hołowczyca "Kierowca Bezpieczny", Polski Czerwony Krzyż i Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.
Cały raport można znaleźć na stronie internetowej Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego: www.pbd.org.pl.