Jaguar z silnikiem diesla w wersji kombi?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1106/x-type-estate-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Należący do Forda Jaguar zapowiedział debiut wersji kombi swego modelu X-Type. Jednym z silników, które będą oferowane w tym modelu będzie dwulitrowa jednostka diesla. Czy kombi z silnikiem wysokoprężnym to jeszcze Jaguar?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1106/x-type-estate-02.jpg',600,400) ) |
| --- | Jesienią tego roku zadebiutuje Jaguar X-Type w wersji estate, czyli kombi. Auto to z pewnością może zyskać spore zainteresowanie zważywszy na rosnącą w całej Europie popularność aut kombi, które kupowane są coraz częściej jako atrybut aktywnego stylu życia, niż konieczność wynikająca z posiadania licznego potomstwa. Co więcej, X-Type Estate będzie mógł być napędzany silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów. Wszystko to brzmi niezwykle zachęcająco. ...Zwłaszcza dla tych, którzy nigdy dotąd nie myśleli o zakupie Jaguara ze względu na jego nieco jednostronne zalety użytkowe, wysokie koszty kupna i eksploatacji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1106/x-type-estate-03.jpg',600,400) ) |
| --- | Marketingowcy zapewniają, że X-Type Estate może przyciągnąć do marki całkiem nowych nabywców, oczywiście licząc przy tym, że grono tych nowych nabywców będzie jak najliczniejsze.
Otwarcie rzecz stawiając, nie sekundujemy marketingowcom, którzy za wszelką cenę pragną wycisnąć jak najwięcej ze starej, zacnej brytyjskiej marki. Nie można mieć wszystkiego, a już najtrudniej mieć i pieniądze i zachować elegancję. Zrozumiała jest chęć pozyskania nowych klientów, lecz wątpliwym jest pomysł wzbogacania menu hotelu Bristol o hamburgery oferowane w przystępnej cenie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1106/x-type-estate-04.jpg',600,400) ) |
| --- | Oczywiście nadwozie typu kombi, czy silnik wysokoprężny nie jest synonimem złego gustu. I jedno i drugie mieści się jak najbardziej w kanonie akceptowanym przez elegancję. Brak elegancji i umiaru nie polega tu na konkretnym typie silnika czy nadwozia, a sprzecznej z elegancją nieadekwatności. Nigdy nie będzie eleganckim coś, co jest udawane, nieautentyczne. Nieautentycznym jest Jaguar, który jest zbudowany na płycie podłogowej Forda Mondeo, ma dwulitrowy silnik diesla i nadwozie kombi. Oczywiście, być może mieliśmy całkowicie nieprawdziwe przekonanie o właściwych cechach aut marki Jaguar, które postrzegaliśmy dotąd jako eleganckie limuzyny o sportowym zacięciu. I elegancja i sportowe zacięcie miały pokrycie w rzeczywistych walorach aut, nie zaś wyłącznie pełnych poetyki projekcjach marketingowców.
Nie rościmy sobie pretensji do rozstrzygania o kanonach elegancji, pragniemy jednak zachęcić speców od konsumpcji masowej, aby za przedmiot ich twórczego wysiłku obrali proszki do prania, batoniki, chipsy. Tego na pewno da się sprzedać jeszcze więcej, niż Jaguarów... nawet wyposażonych w ropniaka i budę z kratką.