Jaguar Advanced Lightweight Coupe
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8278/adv-lighweight-jaguar-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Nic dziwnego, że właśnie podczas salonu motoryzacyjnego w Detroit Jaguar prezentuje swój studyjny model Jaguar Advanced Lightweight Coupe. To właśnie amerykańscy klienci spragnieni europejskiego blichtru są nadzieją przynoszącego wciąż straty Jaguara, oraz dopłacającego do podupadłej, choć nobliwej marki Forda. Czy projekty typu Advanced Lightweight Coupe mogą wyprowadzić Jaguara na prostą?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8278/adv-lighweight-jaguar-02.jpg',600,532) ) |
| --- | Po bardzo awangardowych projektach studyjnych typu R-D6, które mogły ciekawić, ale zbyt słabo kojarzyły się z marką Jaguar, niszowy producent aut luksusowych zrezygnował z całkiem nowych wizji, i skupił się na swych najsilniejszych atutach: klasycznej stylizacji i rozwiązaniach konstrukcyjnych wykorzystujących łączone nitami elementy aluminiowe. Tak generalnie możnaby określić receptę wedle której powstał Jaguar Advanced Lightweight Coupe. Jego najsilniejszymi stronami mają być właśnie piękno sylwetki i rzeczywista, a nie tylko optycznie postrzegana lekkość.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8278/adv-lighweight-jaguar-03.jpg',600,405) ) |
| --- | Komunikat prasowy poświęcony temu projektowi zawiera zdumiewająco mało szczegółów technicznych. Jeśli chodzi o napęd, to poprzestano jedynie na informacji, że auto zdolne jest się rozpędzać od 0 do 100 km/h w czasie poniżej pięciu sekund. Co do rozwiązań konstrukcyjnych, to podano, że auto zbudowano w oparciu o tę samą technikę, co w przypadku ostatniej generacji limuzyny XJ – nadwozie wykonano ze stopów aluminium łączonych nitami. Pomysł to wprawdzie nie nowy, bo stosował go w motoryzacji choćby Land Rover, odkąd po II Wojnie Światowej w Wlk. Brytanii pozostała niewykorzystana infrastruktura do produkcji samolotów. Z pewnością wymagało wiele wysiłku, by łączone nitami elementy były w stanie podołać wymaganiom nowoczesnego samochodu sportowego (np. aluminiowe nadwozie Audi A8 jest spawane, a miejscami klejone).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8278/adv-lighweight-jaguar-05.jpg',600,403) ) |
| --- | Jaguar Advanced Lightweight Coupe to nietypowy samochód studyjny, bo pokazuje to co typowe i już stosowane przez konkretnego producenta, a jednak ma walor świeżości i rzeczywistej atrakcji, bo ileż do tej pory Jaguarów XJ wyprodukowano? Przyjąć można chyba, ze Advanced Lightweight Coupe wyznacza najbliższą przyszłość Jaguara, który ze względu na straty finansowe nie będzie w najbliższym czasie poszukiwał całkiem nowych rozwiązań konstrukcyjnych i nowej stylistyki, a skupi się na tym co już wypracował i co stanowi słuszny tytuł do dumy i uzasadnionego poczucia wyjątkowości.