Jacy są kierowcy - internauci?
Przeciętny internauta jeździ w Polsce 10-letnim samochodem, który został kupiony jako używany. Niecałe 27% respondentów zakupiło nowy model w salonie - tak wynika z badania przeprowadzonego wśród internautów przez firmę Indicator.
Z badania wynika również, że popularnymi sposobami zakupu samochodu jest także sprowadzenie auta z zagranicy, zakup w internecie, komisie samochodowym lub u rodziny/znajomego (te cztery miejsca odpowiadają za 61,9% przypadków wszystkich zakupów dokonanych przez internautów).
Model w sieci kupiło 13,5% ankietowanych: to świadczy o tym, że Internet jest dopiero w połowie dystansu w stosunku do salonów samochodowych pod względem miejsca zakupu auta.
Internauci najczęściej deklarowali, że planują zakupić samochód marki Volkswagen (11,3%); kolejne miejsca zajmują Fiat, Toyota i Audi (wskazania powyżej 5%). Warto zauważyć, że co piąty internauta nie wie jeszcze, jaką markę samochodu planuje zakupić. Analiza posiadania i zamiaru kupna najpopularniejszych marek wykazała, że respondenci są lojalni wobec posiadanej marki samochodu. Jeśli internauta posiada daną markę samochodu, jest duże prawdopodobieństwo, że kolejny jego samochód będzie tej samej marki.
Najbardziej lojalnymi użytkownikami są kierowcy takich marek jak BMW, Fiat i Volkswagen. Niższy stopień lojalności obserwowany jest w przypadku Renault, gdzie rozważany wybór w takim samym stopniu dotyczy pozostania przy marce, co jej zmiany na Audi.
Prawie połowa respondentów zadeklarowała, że nie wyda więcej niż 20 000 zł na zakup nowego samochodu (45,3%). Mniejszy wydatek na zakup auta planują przeznaczyć internauci, którzy nie posiadają jeszcze samochodu. Wedle 28,6% badanych osób, które nie posiadają samochodu, ale planują go kupić, ich pierwszy wóz powinien kosztować do 10 000 zł. Pojazdy droższe (powyżej 45 000 zł) kupią głównie posiadający samochód osoby (25,1% posiadających w stosunku do 16% nie posiadających samochodu). 11,8% reposodentów nie posiadających samochodu nie wie jeszcze, za jaką mniej więcej kwotę go kupi (to dwukrotnie więcej niż wśród osób już posiadających auto).
Głównym czynnikiem wpływającym na zakup ubezpieczenia komunikacyjnego są cena i zniżki (tak wskazało 2/3 badanych ankietowanych). W przypadku zakupu ubezpieczenia internauci preferują bezpośredni kontakt z przedstawicielem ubezpieczyciela. Jednak drugim najczęściej preferowanym sposobem jest zakup ubezpieczenia przez internet: co piąty internauta wybrałby ten sposób zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego.
Powyższe badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badań Marketingowych Indicator we współpracy z portalem www.ontheroad.com.pl.
SAMAR