Importerzy nie wyjechali na wakacje i biją kolejne rekordy
Z najnowszych statystyk importu prywatnego wynika, iż w lipcu padł tegoroczny rekord w liczbie sprowadzonych z krajów Unii Europejskiej aut używanych. Do Polski trafiło 91 064 samochodów.
Tak wysokiego miesięcznego wyniku jeszcze w tym roku nie odnotowano. Zazwyczaj w okresie wakacyjnym rynek motoryzacyjny, podobnie jak inne dziedziny rynku, przechodzi chwilowe rozprężenie czy zastój. Lipiec 2007 to miesiąc zwiększonej aktywności importerów pojazdów używanych, którzy przywieźli do kraju niemal 10 000 sztuk więcej niż w ubiegłym miesiącu oraz przeszło 14 000 więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku .
Największą popularnością w lipcowym imporcie cieszyły się samochody wyprodukowane pod koniec lat 90-tych, czyli 9, 10-letnie. Samochody roczne, dwu i trzyletnie to ogółem ok. 10% całości importu. Spada natomiast zainteresowanie autami starszymi niż dziesięcioletnie, które kiedyś wiodły prym na rynku pojazdów używanych, teraz w imporcie miesięcznym stanowią około 40%.
Liderem wśród sprowadzonych w lipcu do Polski marek jest niezmiennie Volkswagen w liczbie 19 099 sztuk. Duża skala import samochodów tej marki jest dowodem na jej popularność wśród nabywców. Możliwe też, iż część sprowadzanych aut jest po przekroczeniu granicy demontowana i zasila wtórny rynek części samochodowych, służących do naprawy aut sprowadzonych w latach poprzednich. Drugie miejsce pod względem liczebności zajmuje, również niezmiennie od 2004 roku, Opel z ilością 14 644 sztuk, a trzecie Ford z liczbą 9005 sztuk.
Ciekawym zjawiskiem jest wzrost udziału marek japońskich w imporcie z krajów Unii Europejskiej. Ich import z krajów wspólnoty dla handlarzy samochodami był mniej opłacalny niż import samochodów marek niemieckich czy francuskich. Tymczasem auta takie jak Nissan, Mazda, Toyota czy Mitsubishi przywożone są coraz częściej, a dodatkowo ich struktura wiekowa przedstawia się dużo korzystniej z punktu widzenia rynku motoryzacyjnego w Polsce niż struktura wiekowa całego importu- są przeciętne młodsze.
W ciągu minionych siedmiu miesięcy mieliśmy do czynienia z zauważalnym wzrostem skali importu samochodów używanych w stosunku do lat poprzednich. Obecny wynik za 7 miesięcy 2007 roku to 556 479 szt., co oznacza że w porównaniu do roku 2006 import aut używanych wzrósł o 30% . Jeśli nawet dynamika importu zostanie nieco zahamowana i w skali całego roku, w porównaniu do 2006 spadnie do 25% to i tak możemy się liczyć z rekordową ilością importu samochodów używanych, która przekroczy na koniec roku 2007 milion aut. Czy tak się stanie? O tym będziemy mogli przekonać się za pięć miesięcy.