Trwa ładowanie...
28-07-2008 19:56

Imponujące osiągi i zero spalin - X-Trail FCV

Imponujące osiągi i zero spalin - X-Trail FCV
d1u6y09
d1u6y09

Jazdy testowe na Północnej Pętli (Nordschleife) toru Nürburgring w niemieckim regionie Eifel są często odwoływane z powodu deszczu. Jednak deszczowa pogoda nie powstrzymała ostatnio Nissana przed przeprowadzeniem jazd testowych modelu X-Trail napędzanego ogniwami paliwowymi i ustanowieniem rekordu czasu okrążenia tego słynnego toru wyścigowego przez pojazd z takim napędem.

Frank Eickholt, członek zespołu Nissan uczestniczącego w wyścigu 24-godzinnym na Nürburgring i pasjonat Nordschleife, umiejętnie poprowadził wart 1,3 mln euro prototyp przez „Zielone Piekło” - jak często nazywany jest tor - na standardowych oponach ulicznych. Mimo że nawierzchnia liczącej 20,8 km trasy była przez cały czas mokra - co utrudniało agresywną jazdę – Eickholt był pod wrażeniem osiągów modelu X-Trail FCV, który pokonał tor w czasie 11 minut i 58 sekund.

„Byłem bardzo zaskoczony tym, jak komfortowo prowadzi się pojazd napędzany ogniwami paliwowymi. Wystarczy wsiąść, obrócić kluczyk w stacyjce i już można jechać – jak w zwyczajnym samochodzie” – powiedział Eickholt.

„Mimo że niektóre podjazdy nie należały do łatwych, prędkość wciąż była imponująca. Gdyby nie było tak mokro, mógłbym bardziej dynamicznie wychodzić z zakrętów. Jestem pewny, że wynik byłby wtedy lepszy o jakieś 30-40 sekund” – dodał kierowca.

d1u6y09

Pięciomiejscowy X-Trail FCV to pojazd elektryczny o zerowej emisji spalin, poruszający się niemal bezgłośnie. Samochód napędzany jest prądem elektrycznym, wytwarzanym przez zamontowaną w nim baterię wodorowych ogniw paliwowych. Elektryczność jest produktem reakcji elektrochemicznej, zachodzącej między wodorem - zmagazynowanym pod ciśnieniem 700 barów w specjalnie zaprojektowanym zbiorniku - i tlenem. Jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna.

Prąd elektryczny kierowany jest do inwertera, który zasila potężny silnik zamontowany z przodu pojazdu. X-Trail FCV, testowany w warunkach rzeczywistych w Japonii i Kalifornii od 2006 r., rozwija prędkość maksymalną 150 km/h i ma zasięg 500 km. Maksymalna moc pojazdu wynosi 90 kW (120 KM), przy maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm. W samochodzie zastosowano akumulator skonstruowany z wykorzystaniem najnowszej technologii. Jest to zaprojektowany przez firmę Nissan kompaktowy akumulator litowo-jonowy z cienkimi laminowanymi ogniwami. Akumulator ten służy do uruchamiania pojazdu, a także jest dodatkowym źródłem mocy w trakcie przyspieszania. Energia kinetyczna powstająca w czasie zmniejszania prędkości jest odzyskiwana i wykorzystywana do ładowania akumulatora, z którego później można znów ją czerpać.

W ramach prac rozwojowych, które wciąż znajdują się na wczesnym etapie, Nissan stara się obecnie poprawić wytrzymałość komponentów pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi (FCV), opracować przełomowe udoskonalenia instalacji do przechowywania wodoru oraz obniżyć koszty technologii. Firma ma nadzieję, że seryjną produkcję pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi uda się rozpocząć do 2015 r.

Model X-Trail FCV to element realizacji Zielonego Programu Nissan 2010 - średnioterminowej proekologicznej strategii, której celem jest obniżenie emisji CO2 z produktów firmy i jej działalności na całym świecie, a także zmniejszenie emisji pozostałych substancji znajdujących się w spalinach oraz zwiększenie recyklingu.

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj