Ile kosztuje bezpieczeństwo?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/225/bezpiecz-laguna.jpg',450,270) ) |
| --- | Około 100 milionów euro rocznie – tyle wydają rocznie Renault oraz PSA Peugeot-Citroen na wspólne Laboratorium Badań nad Wypadkami, Biomechaniką oraz Zachowaniami Ludzkimi.
Rocznie przeprowadza się w nim 400 crash testów oraz 4000 wirtualnych crash testów.
Jeśli chodzi o rezultaty tych nakładów, to mieliśmy okazję obserwować je podczas testu zderzeniowego Ranault Laguny i Vel Satisa. Każdy z jadących naprzeciw siebie samochodów jechał z prędkością 50 km/h.
Zdjęcia najlepiej ilustrują szkody powstałe w obu pojazdach. Gorąco polecamy obejrzenie filmu pokazującego przebieg crash testu zarejestrowany przez kilka kamer. Aby go ściągnąć, kliknij tutaj. Aby obejrzeć prezentowany materiał ściągnij najnowszą wersję programu RealOnePlayer lub RealPlayer ze strony RealNetworks
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/225/bezpiecz-velsatis.jpg',450,320) ) |
| --- | Taki test, to sprawdzian obiektywny i koncerny decydują się na jego publiczne przeprowadzenie tylko w sytuacji, jeśli są absolutnie pewne swoich produktów. Tak jest w przypadku Renault, którego model Laguna jako pierwszy na świecie uzyskał pięć gwiazdek w rankingu EURO NCAP. Fakt, że w obu samochodach po zderzeniu czołowym nadal otwierały się drzwi przednie, uznajemy za imponujący. Co do obrażeń manekinów zastępujących ludzi w trakcie zderzenia, to żaden z nich nie przemieścił się w sposób niekontrolowany, co doskonale widać na filmie, i tym samym bezpiecznie wytracił energię kinetyczną ciała przy pomocy pasów i poduszek powietrznych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/225/bezpiecz-laguna-caly.jpg',422,243) ) |
| --- | Co z tego wszystkiego wynika dla zwykłego zjadacza chleba? Ano, że trzeba uważnie śledzić wyniki testów i nie opierać się na stereotypach. Większość kierowców za bezpieczne uważa przede wszystkim duże i drogie auta. A często zdanie takie jest nieuzasadnione. Na przykład całkiem spory i nietani Chrysler Voyager uzyskał w teście EURO NCAP tylko dwie z możliwych pięciu gwiazdek. Szokujące wydaje się zestawienie wyników Voyagera i nieporównanie mniejszego Daewoo Matiza (3 gwiazdki), czy Renault Clio, VW Polo, Toyota Yaris (wszystkie uzyskały po 4 gwiazdki). Polecamy zajrzeć na strony EURO NCAP, gdzie znaleźć można wyniki niemal wszystkich jeżdżących po europejskich drogach aut. Otwórz strony EURO NCAP.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/225/bezpiecz-velsatis-caly.jpg',500,283) ) |
| --- | ...A kiedy już kupimy auto, które ze wszech miar wydaje się bezpieczne, pamiętajmy: wszystkie zdobycze nowoczesnej inżynierii zdają się „psu na budę”, jeśli jedziemy z nie zapiętymi pasami. Nie dysponujemy danymi dotyczącymi rynku polskiego, ale we Francji ginie co roku ponad 10 000 ludzi tylko dlatego, że nie mieli zapiętych pasów podczas wypadku.
Relacjonując więc osiągnięcia jednego z najlepszych, jeśli nie najlepszego laboratorium pracującego nad bezpieczeństwem musimy z żalem donieść, że nie wymyślono systemu który chroniłby kierowcę przed jego własną lekkomyślnością.