Trwa ładowanie...

IAA Frankfurt 2011: Zupełnie nowy Fiat Panda

IAA Frankfurt 2011: Zupełnie nowy Fiat PandaŹródło: Marek Wieliński
d1n48ni
d1n48ni

Jak na 31-latkę jest w całkiem dobrej formie. Panda powraca w zupełnie nowym wcieleniu i z nowym rodowodem. Najnowsza generacja tego modelu nie powstaje już w polskiej fabryce w Tychach, gdzie kontynuowana jest produkcja poprzedniego modelu. Pandę przejęli Włosi. Produkcja najnowszej generacji tego popularnego, miejskiego auta ruszyła w zmodernizowanej fabryce w Pomigliano d’Arco, niedaleko Neapolu. Premiera nowej Pandy odbyła się na 64. Międzynarodowej Wystawie Samochodowej IAA we Frankfurcie.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Przedstawiciele większości koncernów zgodnie twierdzą, że nastały ciężkie czasy dla branży motoryzacyjnej. Trudne czasy paradoksalnie mogą okazać się dobrymi dla tanich, niedrogich w eksploatacji i prostych aut. Takich jak Panda. Do tej pory sprzedano w sumie ponad 6,5 miliona egzemplarzy. Niezwykle ważny jest odpowiedni poziom jakości produkcji i montażu. Na razie wygląda na to, że w Neapolu całkiem nieźle radzą sobie z tym zadaniem. Lepiej, żeby tak pozostało. Koncern zapłacił za dostosowanie fabryki do potrzeb produkcji nowej Pandy około 700 mln euro.

Włoscy pracownicy muszą teraz pracować według rygorystycznych norm i standardów, które obowiązują już od dawna w naszej fabryce w Tychach. Każdego roku mają produkować około 240 tys. egzemplarzy nowej Pandy.

Nowy Fiat Panda jest nieco większy od poprzednika, zapewniając więcej miejsca kierowcy i pasażerom. Ma teraz długość 365, szerokość 164 i wysokość 155 centymetrów. Wygładzono kanciaste linie karoserii. Teraz samochód jest zaokrąglony wszędzie, gdzie się dało. Od razu można jednak rozpoznać w nim nowe wcielenie samochodu, zaprojektowanego ręką Giorgetto Giugiaro, którego produkcja ruszyła w 1980 roku.

d1n48ni
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Od tamtego czasu Panda cały czas ewoluowała, zdobywając jako pierwszy samochód w swoim segmencie prestiżowy tytuł "Car of the Year 2004". Jest również pierwszym autem poniżej 4 metrów długości, wyposażonym w silnik Diesla (w 1986 roku). Jako pierwsze auto w swoim segmencie Panda oferowała napęd na cztery koła (1983). Na przestrzeni lat powstało wiele odmian i mutacji. Między innymi zasilana prądem Panda Elettra z 1990 roku.

Wraz z prezentacją modelu trzeciej generacji, Panda osiągnęła pełną dojrzałość. Także pod względem jakości wykonania. Do wykończenia jej wnętrza zastosowano materiały lepszej jakości. Nowa jest też stylistyka i żywa kolorystyka. Kwadratowe zegary, dźwignia zmiany biegów, osłony głośników. Pod względem atrakcyjności wykończenia wnętrza Panda zaczyna gonić Fiata 500.

d1n48ni

Pod maską może się teraz znaleźć turbodoładowany, dwucylindrowy silnik TwinAir o mocy 85 KM, zdobywca tytułu "Międzynarodowego Silnika Roku 2011". Dostępna jest również nowa wersja tej jednostki o mocy 65 KM, charakteryzująca się niższym spalaniem.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W momencie rynkowego debiutu nowej Pandy dostępne będą cztery wersje silnikowe: benzynowy 0,9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM, 0,9 TwinAir bez doładowania o mocy 65 KM, a także wolnossąca jednostka 1.2 Fire o mocy 69 KM. Pod maskę miejskiego Fiata może również trafić 75-konny silnik diesla 1.3 Multijet II generacji.

d1n48ni

Do wyboru są 3 poziomy wyposażenia, 10 kolorów nadwozia, 4 rodzaje wykończenia wnętrza, a także 14- i 15-calowe, aluminiowe felgi.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowością jest nawigacja "Blue & Me TomTom LIVE", łącząca w sobie zalety samochodowego systemu multimedialnego i przenośnego urządzenia nawigacyjnego. Jednak największa ciekawostka to system automatycznego hamowania, działający przy prędkościach poniżej 30 kilometrów na godzinę. Samodzielnie wykrywa przeszkody, a w razie potrzeby, automatycznie zatrzyma samochód.

Na razie Panda będzie dostępna tylko w wersji z napędem na przednie koła. Wkrótce ma jednak pojawić się odmiana 4x4. Masowa produkcja ruszy w pierwszych dniach października. Nowy, miejski samochód Fiata wejdzie do sprzedaży w Polsce dopiero na początku przyszłego roku. Decyzja producenta związana jest ze zmianą roku modelowego, która wpływa na cenę.

WP: Marek Wieliński

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj