I tak taniej
Autogaz co roku tradycyjnie drożeje jesienią.
- W okresie grzewczym, gdy rośnie zapotrzebowanie na gaz płynny (a takim jest też LPG), ceny paliwa są wyższe. Mimo to litr autogazu i tak jest o ok. 40 proc. tańszy od litra benzyny – mówi Andrzej Szczęśniak, ekspert ds. rynku paliw w Centrum im. Adama Smitha.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10983/autogaz-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Oceniając opłacalność zakładania instalacji LPG należy obliczyć koszt benzyny zużywanej w ciągu roku oraz koszt gazu gdybyśmy przejechali taka samą liczbę kilometrów (uwaga, zużycie gazu w litrach jest wyższe o ok. 10-15 proc. niż benzyny). Różnica jest naszym „zyskiem”, który trzeba teraz porównać z ceną instalacji gazowej – po podzieleniu kosztu instalacji przez „zysk”, otrzymamy liczbę lat jaką będzie trwało zwracanie się wydatku na instalację.
Przykład:
Daewoo Lanos z silnikiem 1,4 l zużywa średnio 7,0 l benzyny na 100 km. Koszt przejechania 1000 km wynosi więc 261,8 zł (przy średniej cenie 3,74 zł za litr bezołowiowej benzyny 95-oktanowej). W przypadku LPG zużycie wynosi ok. 8,5 l autogazu na 100 km, więc koszt przejechania 1000 km wynosi 187,0 zł (przy średniej cenie 2,20 zł za litr LPG). Różnica kosztów to 74,80 zł. Jeśli instalacja autogazu kosztuje 1600 zł, to koszt jej założenia zwróci się po przejechaniu ok. 21,4 tys. km.
To najprostszy sposób kalkulacji, bo trzeba też pamiętać o wyższych kosztach eksploatacji samochodu na gaz – droższy jest przegląd techniczny (114 zł), do wymiany jest dodatkowy filtr (gazu – ok. 30 zł) oraz to, że auto takie wymaga częstszej wymiany świec i przewodów zapłonowych (przynajmniej raz na rok).
_ * dane Polskiej Izby Paliw Płynnych z dnia 08.11.2006 r. _
Autor: Maciej Pobocha