Hyundai Terracan: niedoceniony holownik
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Terrracan największy terenowy model Hyundaia nie cieszył się nigdy szczególnym uznaniem. Brakowało mu zawsze prestiżu, który w klasie dużych terenówek okazuje się równie ważny jak mocny silnik i dobre wyposażenie. Na rynku wtórnym Terracan też nie jest popularny, mimo że ma znacznie atrakcyjniejsze ceny niż konkurencyjne samochody japońskie.
Czy koreański pojazd im ustępuje? Raczej nie. Zalety są zbliżone - niektóre wersje mogą przewieźć nawet siedem osób, zaś masa przyczepy hamowanej, jaką może pociągnąć przeważająca na rynku odmiana z silnikiem wysokoprężnym, to aż 2,8 tony. Do tego Hyundai Terracan ma bardzo dobre wyposażenie, które wciąż okazuje się dość niezawodne.Trudny teren lepiej omijać, ale i tak Terracan ma wiele zalet.
Nadwozie zbudowano na ramie (co dyskwalifikuje pojazdy powypadkowe). Napęd w większości samochodów przekazywany jest na tylną oś (tryb 2H), a przód można dołączyć "na sztywno" (4H). Tylny most zaopatrzono w elektroniczną blokadę (LSD). Awarie napędu zdarzają się stosunkowo rzadko. Najczęściej zacina się elektrozawór w przednim moście, czasem także strajkuje elektrycznie uruchamiany reduktor.
Mimo dużej wytrzymałości i przystosowania do jazdy terenowej masa oraz niski prześwit sprawiają, że Hyundai Terracan nie jest idealnym autem off-roadowym. Dobrze spisze się za to jako holownik, głównie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu silnika 2.9 CRDi (z wtryskiem common rail), który wynosi 333 lub 343 Nm - w autach po liftingu z 2003 r. Czterocylindrowa jednostka ma niezłą kulturę pracy i jest dość trwała, pali przy tym od 10 do 12 litrów paliwa na 100 km.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Peugeot 508 SW kontra Renault Laguna Grandtour: wybierasz styl czy funkcjonalność?
Hyundai Terracan nie miewa poważnych problemów - w silniku mogą co prawda wcześnie zużyć się wtryskiwacze Delphi (zamiennik 1 000 zł), ale nie jest to częste. Zdarza się, że przeciekają reflektory lub łuszczy się lakier na kierownicy. Co jakiś czas trzeba wymieniać też elementy eksploatacyjne w zawieszeniu i układzie hamulcowym. Podstawowe zamienniki łatwo można kupić, czasem jednak konieczne są dość drogie zakupy w ASO. Słaby jest dostęp do części używanych.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Peugeot 508 SW kontra Renault Laguna Grandtour: wybierasz styl czy funkcjonalność?
lop\