Hyundai ix35 Fuel Cell: przyszłość w wodorze

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W styczniu 2013 rozpoczęła się produkcja Hyundaia ix35 Fuel Cell. W ten sposób Hyundai został pierwszym producentem samochodów, który ruszył z komercyjną produkcją aut napędzanych wodorem.

Pierwszy samochód zjechał z taśmy pod koniec lutego. Marka planuje wyprodukować do 2015 r. 1 000 takich samochodów. Będą one przeznaczone dla sektora publicznego i prywatnych flot. Ograniczona produkcja masowa na poziomie 10 000 sztuk jest zaplanowana po 2015 r. Hyundai podpisał już umowy na leasing modelu flotom w Kopenhadze i Malmo, dodatkowo pojazdy trafią na wyposażenie europosłów.

ix35 Fuel Cell przeznaczony jest do codziennej jazdy i zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa, wyposażenia, wygody i wydajności jak jego konwencjonalny odpowiednik. W porównaniu do poprzedniej wersji poszerzono o 50 proc. rozstaw osi zaś zużycie paliwa spadło o 15 proc. Auto posiada 136-konny silnik elektryczny, dzięki któremu rozwija prędkość maksymalną 160 km/h. Dwa zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 5,64 kg pozwlają na przejechanie 594 km na jednym doładowaniu zaś energia jest przechowywana w 24 kW litowo-jonowej baterii.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Ogniwa paliwowe przetwarzają energię chemiczną z wodoru w energię elektromechaniczną. Poprzez połączenie ognisk paliwowych, anody i katody powstaje membrana polimeryczno - elektrolityczna. Prąd powstaje w 3 fazach - gaz wodorowy przepływa przez anodę, powodując jej podział na dodatnie jony wodoru oraz elektrony. Wspomniana membrana przepuszcza tylko protony. Elektrony omijając membranę trafiają do silnika, zaś w katodzie elektrony i protony łączą się z tlenem tworząc wodę, która jest jedynym produktem ubocznym tego procesu.

Wymiary samochodu to 4 410 / 1 820 / 1 670 mm. Przyspieszenie do "setki" wynosi 12,5 s, natomiast masa własna 1 830 kg. Zawieszenie z przodu jest w pełni niezależne - kolumny MacPherson ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi. Z tyłu znajdziemy Multi-linki, sprężyny śrubowe i gazowe amortyzatory ASD.

Źródło: Hyundai

ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy