Modele Getz i C3 dowodzą, że małe auto może być tanie i wygodne. Co jeszcze kryją te niedoceniane na rynku maluchy?
Citroen C3 zadebiutował w 2001 roku. Getz pojawił się rok później, a do Polskich salonów trafił dopiero w marcu 2003 roku. Mimo obowiązującego w tym czasie wysokiego cła importowego na auta spoza Europy, cena koreańskiego malucha była bardzo atrakcyjna.
Wydawało się, że przebojem podbije rynek. Tymczasem klienci niechętnie wybierali Getza. Największą popularność zdobył na zachodzie Europy. Tam, największym powodzeniem cieszyła się wersja z silnikiem diesla, u nas niedostępna.
Citroen C3 już na starcie mógł liczyć na duże powodzenie. Przede wszystkim za sprawą oryginalnej stylistyki. Od debiutu obu aut upłynęło jednak sporo czasu. Przybyło konkurencji, zmieniły się ceny i wyposażenie. Ale we Francji i Korei nie zasypywano gruszek w popiele.
Obie firmy odświeżyły swoje maluchy przeprowadzając face lifting. W Hyundaiu pojawiły się nowe silniki, poprawiono wystrój wnętrza, delikatnie zmieniły się zderzaki i światła.
Citroen postawił na elegancję. Upiększono przód auta i poprawiono deskę rozdzielczą. Czy te zmiany jednak wystarczą, aby wzmocnić pozycję na rynku?
Cechy szczególne
Zaokrąglona linia C3 to wyraźne nawiązanie do sylwetki legendarnego 2CV. Mały Citroen od razu przypadł do gustu miłośnikom francuskiej marki. Linia nadwozia jest nie tylko ładna, ale i praktyczna. Jej kształt pozwolił wygospodarować bardzo dużo miejsca we wnętrzu.
Koreański rywal Citroena pod tym względem niewiele ustępuje konkurentowi. We wnętrzu jest równie przestronnie jak w C3. Wizja stylistyczna projektantów Getza nie była tak oryginalna, ale udało się na tyle umiejętnie dobrać proporcję, by dynamiczny charakter połączyć z funkcjonalnym wnętrzem.
Dzięki temu oba samochody wyróżniają się na tle konkurencji. Są nie tylko ładne, kryją w sobie przestrzeń małych minivamów. Duże drzwi w Citroenie ułatwiają dostęp do środka, a wysoko poprowadzona linia dachu i duże powierzchnie szyb potęgują wrażenie przestrzeni. Kształt bagażnika nie jest regularny, choć jego pojemność powinna zadowolić (305 l).
Atutem Getza jest głęboka podłoga przedziału pasażerskiego. W tej klasie aut nie można liczyć na zbyt wiele, ale nawet wysokie osoby nie będą miały problemów z miejscem na nogi. Materiały użyte do wykończenia wnętrza Hyundaia nie są najwyższej jakości, jednak dopasowano je dość starannie.
Silnik
W tym porównaniu najważniejszym kryterium jest niska cena. Do testu wybraliśmy podstawowe wersje z najsłabszymi silnikami. W obu przypadkach pod maskami pracują motory o pojemności 1,1 l. W Citroenie kierowca ma do dyspozycji zaledwie 61 KM. Niewielka moc pozwala poruszać się w zatłoczonym mieście, ale to zbyt mało, aby pewnie i bezpiecznie wyprzedzać inne samochody zwłaszcza na trasie.
Hyundai Getz oferuje o 5 KM więcej od C3. Mimo niewielkiej różnicy, wyraźnie czuć że Koreańczyk lepiej radzi sobie poza miastem. Wyprzedzanie na trzecim i czwartym biegu trwa krócej. Hyundai przewyższa Citroena także podczas przyspieszania od 0 do 100 km/h. Na tym dystansie Getz jest szybszy 1,7 s. Zużycie paliwa tylko w przypadku C3 pokrywa się z danymi producenta. Hyundai przekroczył deklarowany rezultat i zużywał średnio 8,0 l/100km
Wrażenia z jazdy
Za kierownicą C3 siedzi się wysoko, a szerokie wygodne fotele spodobają się rosłym kierowcom. Brakuje im jedynie dobrego bocznego trzymania, ale w aucie z najsłabszym silnikiem nie jest to wadą. Komfortowo zestrojone zawieszenie Citroena heroicznie walczy z naszymi drogami. Mankamentem okazują się hałasy dochodzące do wnętrza podczas pokonywania dużych nierówności. C3 zdradza również tendencje do nadmiernych przechyłów przy pokonywaniu zakrętów.
Mimo niewielkiej różnicy wysokości (2,9 cm), Hyundai pewniej trzyma się drogi. Jego wadą jest mało precyzyjny układ kierowniczy i głośna praca silnika przy wyższych obrotach.
Podsumowanie
Obu autom nie brakuje uroku i przestrzeni we wnętrzu. Citroen zapewnia klientom bezpłatne naprawy przez dwa lata w ramach gwarancji. Hyundai, wzorem aut z Japonii, udziela na swe produkty trzyletniej gwarancji. Nieco tańszy Getz oferuje słabsze wyposażenie i mocniejszy silnik.
Citroen nawet w podstawowej wersji wyposaża auto w centralny zamek i komputer pokładowy. Cztery gwiazdki w teście EuroNCAP to w klasie B dobry wynik, a oba samochody mogą się pochwalić takim rezultatem.
Wybrane dane techniczne:
| | Citroen C3 1.1i | Hyundai Getz 1.1 l SOHC |
| --- | --- | --- |
| Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/12 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1124 | 1086 |
| Moc maksymalna (KM/obr./min)
: | 61/5500 | 66/5500 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 94/3200 | 99/3200 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 17,3 | 15,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 157 | 150 |
| Pojemność bagażnika (l): | 305/1310 | 254/977 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,0/7,8 | 4,7/6,9 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 385 x 166,7 x 151,9 | 382,5/166,5/149,0 |
| Rozstaw osi (cm): | 246,0 | 245,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/6 |
| Cena (zł): | 36 150 | 35 700 |
Citroen C3 FURIO | Hyundai Getz CLASSIC | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 2 | 1 |
Układ ABS | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | 284 zł |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | - | - |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | - | - |
Klimatyzacja manualna | 4550 zł | 3477 zł |
Komputer pokładowy | S | - |
Radioodtwarzacz CD | 1600 zł | - |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| | Citroen C3 * *FURIO | Hyundai Getz * *CLASSIC |
| --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | Remis | |
| Silnik | | + |
| Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
| Zużycie paliwa | Remis | |
| Wyposażenie | + | |
| Cena | Remis | |
Autor: Bartłomiej Bałdyga