Hybrydowa Toyota Prius już w Europie - listopad 2000
Hybrydowa Toyota Prius już w Europie, listopad 2000, Magdalena Kieliszek
Toyota rozpoczęła w Eurpie sprzedaż Priusa - auta o napędzie hybrydowym, benzynowo-elektrycznym. Prius to czterodrzwiowy, pięcioosobowy sedan, który prowadzi się jak zwykły samochód osobowy. Można go normalnie tankować, a baterie nie wymagają ładowania.
Auto ma jeszcze jedną, bardzo ważną zaletę: producent daje na niego pięcioletnią gwarancję Prius ma napęd hybrydowy nazwany Toyota Hybrid System (THS). Zespól napędowy składa się z silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra oraz motor elektryczny. Auto porusza się z pomocą jednego silnika lub obydwu. Stopień wykorzystania każdego jest stale monitorowany drogą elektroniczną i zależy od prędkości samochodu oraz jego obciążenia. W sprzyjających warunkach drogowych silnik benzynowy wyłącza się a rolę napędu przejmuje motor elektryczny.
Auto zużywa 5,1 l benzyny bezołowiowej na 100 km i wydala 120g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, o około 40% mniej niż konwencjonalny samochód podobnej klasy z silnikiem benzynowym i automatyczną przekładnią. Mniejsza jest też emisja do atmosfery tlenku węgla (0,63 g/km), wodorowęglanu (0,05 g/km) oraz tlenku azotu (0,05 g/km).
Auto zaprojektowane w Centrum Projektowym Toyoty Calty w Kaliforni ma 4 315 mm dlugości i rozstaw osi równy 2 550 mm. Europejski Prius w niewielkim stopniu różni się od swojego amerykańskiego brata. Ma większe zderzaki, tylne lampy przeciwmgielne oraz tylny spojler.
W Japonii Prius jest w sprzedaży od trzech lat. Przez ten czas inżynierowie japońscy i europejscy kontynuowali prace nad dalszym rozwojem samochodu. Dokonano między innymi optymalizacji oprogramowania kontroli silnika oraz charakterystyki jego pracy. Dla potrzeb rynku europejskiego zmieniono zawieszenie na twardsze i dodano stabilizator przechyłów do belki skrętnej tylnego zawieszenia. Wzmocniono także hamulce, a w tylnych kołach zamontowano hamulce tarczowe.
Autem można podróżować do 160 km/h i rozpędzić ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 13,4 sekundy. Maksymalny zasięg, w zależności od panujących warunków drogowych wynosi około 900 km. Prius wyposażono w sterowany komputerowo, pokładowy system ładowania baterii, dzięki czemu nie ma potrzeby ich osobnego ładowania przez użytkownika.
Od 1997 roku do maja 2000 roku w Japonii sprzedano 40 000 Toyot Prius. Firma liczy, że samochód osiągnie sukces również na rynku europejskim. Oferowany będzie z 5-letnią gwarancją obejmującą całe auto. Specjalnie wyznaczeni dealerzy przejdą przeszkolenia, które zapoznają ich z obsługą i wymaganiami technologicznymi napędu hybrydowego i zestawów baterii.
Podstawowym rynkiem zbytu dla Toyoty Prius mają być wielkie metropolie, gdzie ruch uliczny jest zagęszczony i gdzie przywiązuje się dużą wagę do niskiej emisji spalin. Japończycy liczą na to, że samochód trafi w gusta władz publicznych oraz dużych firm kładących nacisk na zagadnienia ochrony środowiska.