Hulajnogi elektryczne wyjadą na polskie drogi. A jakie są przepisy w Europie?
Przepisy regulujące kwestię elektrycznych hulajnóg w Polsce nie są jednoznaczne. Ministerstwo Infrastruktury obiecuje jednak, że niebawem się to zmieni. Czego powinniśmy się spodziewać? Podpowiedzią mogą być inne kraje Europy.
Elektryczne hulajnogi zawojowały ulice europejskich miast. Użytkowników tego sprzętu sukcesywnie przybywa. Niestety przepisy nie wszędzie nadążają za rosnącą popularnością hulajnóg. Przykładem może być Polska, gdzie właściwie nie istnieją regulacje dotyczące takich środków transportu.
Ma się zmienić jeszcze w tym roku. W naszym programie "Money. To się liczy" minister Adamczyk poinformował, że w planach jest "wyrzucenie" elektrycznych hulajnóg z chodnika i zobowiązanie ich użytkowników do korzystania z prawego skraju drogi, jeśli ta dopuszcza jazdę z prędkością do 50 km/h.
Hulajnogi nie pojadą chodnikiem. Nowe prawo już na wiosnę
Niewykluczone, że w detalach twórcy nowych regulacji będą czerpać z doświadczeń innych krajów Europy, mogących już pochwalić się przepisami dotyczącymi elektrycznych hulajnóg. Przykłady przedstawiamy poniżej:
Francja
Francuskie regulacje weszły w życie we wrześniu 2019 roku. Na ich podstawie elektrycznymi hulajnogami nie mogą jeździć dzieci w wieku niższym niż 8 lat. Co więcej, do 12. roku życia należy obowiązkowo korzystać z kasku. Ponadto obowiązuje zakaz jazdy po chodnikach, a prędkość maksymalna na drogach wynosi 20 km/h. W miejskich strefach zarezerwowanych dla pieszych jest to natomiast 8 km/h.
Niemcy
Nasi zachodni sąsiedzi podobnie jak Francja ustalili limit prędkości na 20 km/h, skupiając się głównie na wyposażeniu samych pojazdów, a nie ich użytkownikach. I tak elektryczna hulajnoga w Niemczech musi być wyposażona w: przednie światło i boczne odblaski, dwa niezależne hamulce dla każdego z kół, dzwonek lub klakson.
Włochy
Włosi uregulowali kwestię elektrycznych hulajnóg na początku 2020 roku, ustalając minimalny wiek użytkownika na 14 lat i nakazując osobom niepełnoletnim jazdę w kasku. Prędkość maksymalna na ścieżkach dla rowerów, gdzie hulajnogi mogą być używane, wynosi 25 km/h. W strefach pieszych obniżono ją do 6 km/h.
Pozostałe kraje
Na Malcie osoby niepełnoletnie nie mogą korzystać z elektrycznych hulajnóg. Mało tego, do jazdy wymagane jest prawo jazdy na jakikolwiek inny pojazd kołowy oraz indywidualne ubezpieczenie. Ubezpieczonym trzeba być również w Hiszpanii, gdzie prędkość maksymalna wynosi 25 km/h. Podobnie zresztą jak w Belgii i Szwecji.
Co zaskakujące, korzystanie z hulajnóg w przestrzeni publicznej jest całkowicie nielegalne w Wielkiej Brytanii. Na Wyspach - podobnie jak w Polsce - nie istnieją przepisy regulujące tę kwestię. Do czasu ich stworzenia wielbiciele elektrycznych jednośladów mogą korzystać z nich tylko na prywatnym terenie.