Honda testuje swój pierwszy odrzutowiec
Honda Aircraft Company ogłosiła, iż od czasu pierwszego lotu, który odbył się 18 listopada 2011 roku, już trzeci odrzutowiec HondaJet certyfikowany przez Federalną Administrację Lotniczą (FAA) - określany skrótem F2 - jest poddawany intensywnym badaniom w locie. Przybliża to samolot do uzyskania pełnej certyfikacji.
Pierwszy lot testowy odrzutowca F2 rozpoczął się 18 listopada 2011 roku.Wzbiła się ona w powietrze z pasa startowego międzynarodowego portu lotniczego Piedmont Triad, zlokalizowanego przy siedzibie firmy Honda Aircraft Company w Greensboro.
Podczas lotu testowego zespół konstruktorów przeprowadził kilka istotnych badań kontrolnych. Michimasa Fujino, prezes i dyrektor generalny Honda Aircraft Company, powiedział, że "pierwszy lot odrzutowca F2 był możliwy dzięki zakrojonemu na szeroką skalę procesowi planowania oraz ciężkiej pracy wielu zespołów i indywidualnych osób działających w ramach całej organizacji. Osiągi odrzutowca są dokładnie takie, jakich oczekiwaliśmy, a lot na jego pokładzie daje dużą przyjemność.”
Pierwszy lekki odrzutowiec firmy Honda - oznaczony skrótem F1 - wzniósł się po raz pierwszy w powietrze 20 grudnia 2010 roku. W marcu Honda ogłosiła, że samolot ten osiągnął maksymalną prędkość 787 km/h (425 węzłów). Uzyskana na pułapie 9 140 metrów prędkość przekracza wstępne ustalenia w zakresie prędkości maksymalnej produkcyjnej wersji samolotu. Od tego czasu udało się także osiągnąć prędkość wznoszenia na poziomie 1 219 metrów na minutę oraz maksymalny pułap 13 106 metrów.
Honda Aircraft planuje rozpocząć loty testowe dwóch dodatkowych odrzutowców - F3 i F4 - w przyszłym roku. Pierwsze dostawy odrzutowca HondaJet do klientów zaplanowano na połowę 2013 roku.
sj