Honda Inspire ma pierwszy na świecie system automatycznego hamowania
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/826/inspire01.jpg',442,255) ) |
| --- | Honda przedstawia pierwszy na świecie System Hamowania Łagodzący Skutki Kolizji (Collision Mitigation Brake System-CMS) przewidujący uderzenie w tył poprzedzającego pojazdu i nadzorujący pracę układu hamulcowego. System ma sam analizować, czy dojdzie do wypadku i w razie konieczności łagodzić jego skutki. Po raz pierwszy system zostanie wykorzystany w nowej Hondzie Inspire wraz z mechanizmem napinającym pasy bezpieczeństwa „E-Pretensioner”.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/826/inspire03.jpg',522,356) ) |
| --- | System CMS i mechanism E-Pretensioner napinający pasy wykorzystują pracujący w zakresie fal milimetrowych radar do wykrywania pojazdów poruszających się w odległości do 100 m. Na podstawie jego informacji, CMS oblicza odległość dzielącą oba auta, ich względną prędkość oraz przewidywany tor jazdy. Jeśli system oceni ryzyko wystąpienia kolizji jako wysokie, uruchamia brzęczyk oraz napina pasy bezpieczeństwa. System zapewnia szereg funkcji do ograniczenia obrażeń pasażerów. W razie stwierdzenia nieuchronności kolizji, aktywuje on system asystenta hamowania kompensujący niewystarczającą siłę nacisku na pedał hamulca i zmniejszający tym samym siłę uderzenia a także zwiększa siłę napięcia pasów bezpieczeństwa przytrzymujących kierowcę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/826/inspire02.jpg',522,234) ) |
| --- | W przypadku, gdy system zauważa możliwość wystąpienia kolizji lub gdy odległość między dwoma jadącymi za sobą pojazdami staje się zbyt mała w kabinie rozlega się dźwięk ostrzegawczego brzęczyka a na wielofunkcyjnym ekranie zestawu wskaźników wyświetla się napis „Hamuj”. Nakazuje on kierowcy podjęcie akcji prewencyjnej. Jeśli odległość między pojazdami nadal się zmniejsza, system CMS rozpoczyna delikatnie hamować a mechanizm E-Pretensioner dwu-, trzykrotnie lekko napina pasy ostrzegając w ten sposób kierowcę. Jeżeli w tym momencie kierowca wciśnie pedał hamulca system potraktuje hamowanie jako awaryjne i uaktywnia funkcję asystenta hamowania by zredukować prędkość pojazdu. Jeśli system oceni kolizję jako nieuniknioną mechanizm napina pas kierowcy z wystarczającą siłą by skompensować luz pasa lub grubość ubrania. Ryzyko odniesienia obrażeń jest dużo niższe niż w przypadku tradycyjnych napinaczy, które reagują dopiero po uderzeniu. System CMS wymusza uruchomienie hamulców, co ogranicza szybkość w
momencie zderzenia. Mechanizm napinający pas kierowcy uruchamia się podczas każdego gwałtownego hamowania, gdy włącza się funkcja asystenta hamowania nawet jeśli system CMS nie przewiduje możliwości wystąpienia kolizji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/826/inspire04.jpg',522,354) ) |
| --- | System Hondy należy potraktować bardzo poważnie nie dlatego, żeby przewidywał on funkcjonowanie mechanizmów rodem z agencji lotów kosmicznych, ale dlatego, ze przed instalowaniem podobnych systemów zawsze powstrzymywała producentów obawa o awaryjność. Systemy automatycznego hamowania były testowane od dawna, żaden jednak producent nie dopracował ich w stopniu gwarantującym bezwzględną sprawność. Honda Motor Co., Ltd to poważna firma i można się spodziewać, że swój system CMS przetestowała należycie. Jeśli CMS dowiedzie swej bezawaryjności w praktyce, stanowić będzie przełomowy krok w budowaniu inteligentnych samochodów, które analizują sytuację na drodze i w razie konieczności zastępują kierowcę.