Honda CRX: kultowa nie tylko dzięki mocy
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Sportowa jazda już za kilka tysięcy zł? Czy to możliwe? Tak, jeżeli zainteresujemy się Hondą CRX drugiej generacji. Jednak uwaga, niewielka kwota wydana na auto podczas kupna nie oznacza końca wydatków. Trzeba się liczyć z tym, że w większości przypadków konieczne będą kolejne inwestycje, żeby auto było w pełni sprawne.
Pamiętajmy, że pierwsze egzemplarze CRX-a tej generacji w sprzedaży znalazły się już w 1987 roku (na rynku wtórnym najwięcej jest aut z lat 1988-1991), a więc mamy do czynienia z ponad 20-letnim modelem. Dlatego nawet zadbane egzemplarze mogą już cierpieć na niedomagania wynikające z upływającego czasu.
Problemem jest też charakter pojazdu. Większość kierowców nie kupuje go po to, aby jeździć nim spokojnie, tylko żeby "upalać". Jednocześnie wielu właścicieli nie stać na należyte serwisowanie, czego efektem jest jazda nie do końca sprawnym autem. Tak skatowane pojazdy trafiają później do sprzedaży.
Na szczęście, zdarzają się jeszcze takie perełki, jak opisywany model pochodzący z 1990 roku. Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku mamy do czynienia z topową odmianą, która jest znacznie droższa od słabszych wersji, a poza tym trudniej ją znaleźć. Wyższa cena zakupu sprawia, że na taki samochód decydują się kierowcy o lepszym statusie majątkowym, a tym samym tacy, którzy mogą sobie pozwolić na większe wydatki podczas serwisowania.
Nominalnie silnik tego modelu miał 150 KM. Jednak właściciel poddał go licznym modyfikacjom - wstawiono wałki rozrządu od Hondy Integry Type-R, tłoki pochodzą z innego silnika stosowanego tylko na rynku japońskim (są większe i to zmusiło do nieznacznego rozwiercenia cylindrów), a pod głowicą znalazła się 3-warstwowa, metalowa uszczelka. Efekt? Moc wynosi obecnie 200 KM i udało się uzyskać moment obrotowy o wartości 175 Nm.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Honda Civic kontra Seat Leon i VW Golf: oto trzy sposoby na sukces
To nie koniec modyfikacji, jakim można poddać CRX-a, by uatrakcyjnić jazdę. Wiele modeli ma obniżone, sportowe zawieszenie oraz wstawiony sportowy wydech.
Topowy model EE8 różni się od pozostałych odmian nie tylko mocą, lecz także wyglądem. Inne są m.in.: przednie kierunkowskazy, reflektory oraz przetłoczenia zderzaka, a na masce jest inaczej wyprofilowany garb. Różnice w porównaniu ze słabszymi odmianami sprawiają, że auto okazuje się kosztowniejsze w utrzymaniu (droższe części) oraz trudniej zdobyć poszczególne podzespoły.
Jazda Hondą CRX zachwyci fanów sportowych doznań. Już w podstawowej odmianie przyspieszenie jest dobre, a w najmocniejszej wersji - i to w dodatku po modyfikacjach silnika - CRX staje się pojazdem, którego osiągi stawiają go w czołówce nawet wśród mocniejszych i nowocześniejszych pojazdów. Wpływ na świetne osiągi oprócz wysokiej mocy jednostki napędowej ma też niska masa samochodu.
Z możliwościami jednostki napędowej idealnie współgra zestrojenie zawieszenia. Pozwala ono na perfekcyjne prowadzenie auta na zakrętach. Auto jest niskie - kierowca siedzi blisko jezdni. To pozwala lepiej wyczuć auto, ale ma też wadę - prowadzący bywa oślepiany przez reflektory aut z przeciwka. Seryjne zawieszenie nie jest przesadnie twarde i nie trzeba się obawiać o zupełny brak komfortu jazdy. Jednak w opisywanym egzemplarzu zmodyfikowany układ jezdny sprawia, że tłumienie wybojów okazuje się minimalne.
Silnik
CRX drugiej generacji posiada silniki benzynowe o mocy od 90 KM do 150 KM w topowej odmianie EE8. Już najmniejsze jednostki zapewniają autu dobre osiągi. Opisywany model to najmocniejsza wersja, ale po przeróbkach moc wzrosła do 200 KM, a moment obrotowy - ze 144 Nm do 175 Nm.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Honda Civic kontra Seat Leon i VW Golf: oto trzy sposoby na sukces
Usterki Jak na swój wiek auto nie jest nadmiernie awaryjne, ale trzeba się liczyć z występowaniem pewnych niedomagań. W wielu egzemplarzach przeciekają tylne klapy i w bagażniku gromadzi się woda, często zapiekają się tłoczki hamulcowe, trzeba się również liczyć z usterkami zawieszenia.
Nadwozie
Karoseria wymaga szczególnej troski. W zaniedbanych egzemplarzach korozja występuje na tylnych błotnikach oraz na progach. Samochód ma dwa rzędy siedzeń, ale o wystarczającej przestronności można mówić tylko w przypadku przednich foteli. Tylne należy wykorzystywać wyłącznie na krótkich trasach.
Koszty
Ceny aut i części zależą od wybranego modelu. W przypadku zwykłej odmiany ED9 model w dobrym stanie można kupić za około 6-7 tys. zł. Najmocniejsza wersja EE8 to rarytas, który wymaga wyłożenia nawet 15 tys. zł. Podobnie jest z częściami. Te do topowej wersji potrafią być ponad dwukrotnie droższe.
Kupno
Znalezienie Hondy CRX w dobrym stanie będzie niestety bardzo trudne. Wiele aut zostało zepsutych przez pseudotuning tanimi częściami kiepskiej jakości. Poza tym wiele aut zostało zajeżdżonych przez młodych kierowców. Jeszcze trudniej znaleźć model EE8, ale jego stan może być lepszy.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Honda Civic kontra Seat Leon i VW Golf: oto trzy sposoby na sukces