Honda Civic VII (2000 – 2005)
Civic jest najpopularniejszym i najbardziej znanym modelem Hondy. Siódma generacja zupełnie zerwała ze sportowym wizerunkiem i nabrała cech minivana. Jak się okazało nie był to najlepszy pomysł i już produkowany obecnie model powrócił do korzeni.
Honda Civic VII występowała w czterech wersjach nadwoziowych: jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan i coupe. Najpopularniejsze okazały się wersje 5D i sedan. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11094/honda-civic-vii-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Znacznie mniej jest odmian 3-drzwiowych, a 2-drzwiowe coupe nigdy nie było oficjalnie sprzedawane na naszym rynku. Produkcja Civica była rozsiana po całym świecie. Wersje hatchback wytwarzane były w Wielkiej Brytanii, sedan w Japonii i Turcji, a coupe w USA.
Siódma generacja Civica znacznie różniła się od poprzednich wersji - zerwała ze sportowym wizerunkiem i przekształciła się w samochód rodzinny. Sportowych tradycji broniła tylko odmiana Type-R, która jednak ze względu na wysoką cenę sprzedawała się bardzo słabo. Wersje 3D i 5D są praktycznie jednobryłowe i przypominają minivana. We wnętrzu mają płaską podłogę bez tunelu i zapewniają wystarczająco dużo miejsca nawet dla wysokich osób. Deska rozdzielcza jest klasyczna, a drążek zmiany biegów został umieszczony na konsoli środkowej.
Zupełnie innym autem jest sedan. Posiada klasyczne nadwozie oraz zmienione wnętrze, a dźwignię zmiany biegów umieszczono w podłodze.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11094/honda-civic-vii-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Początkowo ten model importowany był z Japonii, a w późniejszych latach wyłącznie z Turcji.
Bagażniki Civica VII mają pojemność 315 l (3D), 370 l (5D) i 450 l (sedan). W 2003 roku do gamy dołączyła wersja hybrydowa, a w 2004 roku model przeszedł niewielki face lifting. Kierunkowskazy powędrowały na lusterka, zamontowano inne światła przednie i tylne, zmieniono zderzaki oraz poprawiono jakość materiałów we wnętrzu.
W testach zderzeniowych EuroNCAP Civic zdobył 4 gwiazdki.
Zawieszenie auta zostało znacznie uproszczone. Z przodu zamiast podwójnych wahaczy zastosowano zwykłe kolumny McPhersona, a z tyłu pozostawiono układ wielowahaczowy, ale znacznie zmieniony. Zawieszenie zapewnia dobry komfort jazdy i przewidywalne zachowanie się auta, natomiast fotele są zbyt słabo wyprofilowane i nie zapewniają właściwego trzymania na zakrętach (z wyjątkirm Type-R). Mają także za krótkie siedziska.
Silniki
Gama silników obejmuje pięć jednostek, które nie występują we wszystkich wersjach. Hatchbacki napędzane są benzynowymi 1,4 l/ 90 KM, 1,6 l VTEC/ 110 KM oraz wysokoprężną jednostką 1,7 l TDCi/ 100 KM. Wersja Type-R ma silnik 2,0 l/ 200 KM i występuje tylko z nadwoziem 3-drzwiowym, a odmiana 5D dostępna była z silnikiem 2,0 l/ 160 KM. Najwięcej egzemplarzy można spotkać z najsłabszym i niezbyt dynamicznym silnikiem 1,4 l, natomiast wersje z dieslem nigdy nie były u nas oferowane. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11094/honda-civic-vii-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Sedan występuje tylko z silnikami 1,4 l/ 90 KM i 1,6 l VTEC 110 KM, a coupe z 1,7 l/ 120 KM i 125 KM. Najlepszą jednostką jest silnik 1,6 l ze zmiennymi fazami rozrządu, który zapewnia dobre przyspieszenia oraz niewielkie zużycie paliwa.
Eksploatacja
Eksploatacja Civica nie jest uciążliwa i kosztowna, ale pod warunkiem, że kupimy auto w dobrym stanie i będziemy go systematycznie serwisować. Silniki nie sprawiają problemów, pasek rozrządu i filtr paliwa wymienia się co 120 tys. km. Trzeba pamiętać o regulacji zaworów (co 40 tys. km). W zawieszeniu szybko ulegają zużyciu amortyzatory, łączniki stabilizatora i tuleje przednich wahaczy. Zdarzają się stuki przekładni kierowniczej, parujące reflektory, a sporadycznie korozja klapy bagażnika.
Przed zakupem należy dobrze sprawdzić kondycję skrzyni biegów, gdyż często uszkodzeniom ulegają łożyska.
Wady:
- brak ESP,
- uboga oferta wersji silnikowych,
- usterki skrzyni biegów,
- szybkie zużycie zawieszenia.
Zalety:
- przestronne i wygodne wnętrze,
- duży bagażnik,
- wysoki komfort jazdy,
- trwałe i oszczędne silniki.
*Ważniejsze daty: *
2000 - debiut siódmej generacji
2001 - premiera sportowej wersji Type-R
2003 - debiut wersji hybrydowej
2004 - face lifting nadwozia i wnętrza
2005 - debiut Civica VIII generacji
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Wersja | Rok produkcji | ||||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
1.4i 3D | 20,8 | - | 31,7 | 34,4 | 37,3 |
1.4i 5D | 27,3 | 29,4 | 31,9 | 37,6 | 45 |
1.4i 4D | 21,4 | 35,2 | - | - | - |
1.6i 5D | 30,9 | 34 | 39,4 | 42,3 | 46,6 |
1.6i 4D | 33,9 | 36,9 | 41,3 | 44,7 | 48,8 |
1.7 CDTi 5D | 29,3 | 32,7 | 36,2 | 40 | - |
Podstawowe dane techniczne | |||||
---|---|---|---|---|---|
Silnik | 1.4 16V | 1.6VTEC | 2.0 iS | 2.0 Type-R | 1.7 CTDi |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 | 1590 | 1998 | 1998 | 1686 |
Moc (KM/obr.) | 90/5600 | 110/5600 | 160/6500 | 200/7400 | 100/4400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 130/4300 | 152/4300 | 179/5000 | 196/5900 | 220/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 | 10,2 | 8,5 | 6,7 | 11,5 |
Prędkość max (km/h) | 176 | 187 | 210 | 235 | 181 |
Zużycie paliwa (śr) | 6,5 | 6,8 | 7,5 | 9 | 4,9 |
Autor: Grzegorz Burda