Skoda należy do marek z bardzo bogatą historią. Obecne nazwy kilku jej modeli nie zostały użyte po raz pierwszy.
Najpopularniejsze auto czeskiego producenta, Octavia, nosi takie samo imię jak model z lat 60. ubiegłego wieku. "Pierwotna" Octavia, wytwarzana w latach 1959-64 (odmiana z nadwoziem kombi 1961-71), zawdzięczała swą łacińską nazwę temu, że była ósmą konstrukcją stworzoną w oparciu o koncepcję inżynierską, zapoczątkowaną w 1934 r. przez model Popular. Nazwy "Octavia" użyto ponownie w 1996 r.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Analogiczna sytuacja wiąże się z flagowym modelem marki - Superbem. Ponowne przywołanie tej łacińskiej nazwy ,wykorzystywanej wcześniej przez Skodę dla kilku typów w latach 1934-49, pomogło jej w szybkim i powrocie do segmentu rynku aut luksusowych na początku nowego stulecia. Jedna z odmian historycznego Superba mogła pochlubić się nawet silnikiem V8, a wszystkie są uważane zgodnie przez historyków motoryzacji za jedne z najdoskonalszych europejskich konstrukcji samochodowych tego okresu.
Nazwa Fabii nie odwołuje się do tradycji. Nowa nazwa miała sygnalizować całkowitą zmianę generacyjną w tym segmencie i brak powiązań z bezpośrednimi poprzednikami, dla odmiany odwołującymi się ściśle do historii. Zarówno modele Felicia (1994-2001), jak i Favorit (1987-94) wykorzystywały nazwy swych poprzedników, odpowiednio kabrioletu z lat 1959-64 oraz lokowanego w klasie średniej wyższej pojazdu z lat 1936-41, plasującego się w ofercie pomiędzy modelami Rapid a Superb.
Jeśli jesteśmy już przy nazwie Rapid, to powojenne odwołanie do niej miało miejsce już na początku lat 80. XX wieku. Wpierw wykorzystano ją jako nazwę eksportową coupe Skoda Garde, kilka sezonów później objęła swym zasięgiem wszystkie wersje wspomnianego typu, wytwarzanego do roku 1990. Po raz kolejny odrodziła się w roku 2011, jako nazwa kompaktowej limuzyny produkowanej w Indiach. Rok później wróciła do Europy.
Modele Roomster oraz Yeti, jako pojazdy o zupełnie świeżej koncepcji, ze względu na brak kontynuacji nie wykorzystują nazw historycznych poprzedników. Niewiele brakowało, by stało się inaczej z najmniejszym modelem Citigo. O mały włos nie został on Popularem - nazwa powróciła już na krótko w roku 1963 – jako imię kierowanych na wybrane rynki eksportowych egzemplarzy Octavii o najskromniejszym poziomie wyposażenia. Z kolei użytkowa, dwumiejscowa odmiana Octavii Combi, kierowana do odbiorców zagranicznych nosiła nazwę Praktik – dokładnie taką, jak budowany według tej samej koncepcji od roku 2007 wariant modelu Roomster, a także wcześniejsze Praktiki – oparte na modelach Favorit, Forman, Felicia, Fabia i Octavia.
ll/moto.wp.pl