Era Golfa
Golf I miał prawie identyczny rozstaw osi, jak VW „Garbus” (2400 mm, podczas gdy „Garbus” miał rozstaw o 2 mm większy), ale był od niego znacznie mniejszy. Długość pojazdu to zaledwie 3810 mm, czyli aż o 30 centymetrów mniej od „Garbusa”. Jednak projekt przesunięcia kół tylnej osi na krańce nadwozia i dłuższa komora silnika, kryjąca wszystkie podzespoły pozwoliły na wygospodarowanie miejsca we wnętrzu. Golf budowany był z nadwoziem trzy- lub pięciodrzwiowym, a od lutego 1979 można było także zakupić samochody w wersji kabrio (wykonywała je firma Karmann, która specjalizowała się dotychczas w produkcji „Garbusa” kabrio). Samochód otrzymał nie tylko nowo zaprojektowaną karoserię, ale także nowe silniki rzędowe o pojemnościach od 1100 cm sześć. do 1600 cm sześć. Dla osób ceniących minimalne spalanie inżynierowie Volkswagena zaproponowali silnik wysokoprężny o pojemności 1500 cm sześć. (później zwiększono pojemność tego silnika do 1600 cm sześć.). Golf I był także pierwszym samochodem z popularnej do dzisiaj
„volkswagenowskiej” serii GTI. W niezmienionym kształcie nadwozia pojazd był produkowany do roku 1983.