Era Golfa
Po sukcesie samochodów popularnych, inżynierowie Volkswagena postanowili zbudować model sportowy. Pierwsze próby stworzenia takiego pojazdu podjęto wspólnie z firmami Porsche i Karmann. W efekcie tych prac, w roku 1969 powstał samochód oznaczony jako VW-Porsche 914. Ten dwumiejscowy model o niskim, sportowym nadwoziu miał centralnie umieszczony silnik, pochodzący z Volkswagena 412S (czterocylindrowy boxer o pojemności 1700 cm sześć i mocy 75 KM) lub Porsche 911 (początkowo sześciocylindrowa jednostka o pojemności 2000 cm sześć. i mocy 150 KM). W późniejszym okresie produkcji pojazd wyposażano w silniki czterocylindrowe o pojemnościach 1800 cm sześć (80 KM) i 2000 cm sześć (100 KM). Pojazd był sprzedawany zarówno przez firmę Porsche, jak i VW. Nie zdobył jednak popularności. Ogółem wyprodukowano tylko 118 947 tych modeli. Z dużo korzystniejszym przyjęciem na rynku spotkał się model Scirocco, produkowany od roku 1974. Miał za zadanie zastąpić dotychczas produkowany samochód, Karmann Ghia. Tak jak poprzednio,
produkcją samochodu zajął się zakład Karmann w Osnabruck. Sukces pojazdu zapewniły nie tylko solidne podzespoły Volkswagena, ale także nowość techniczna, jaką był przedni napęd i rzędowe silniki. Nie bez znaczenia była także ładna karoseria, zaprojektowana przez Giorgio Giugiaro, oferująca cztery miejsca siedzące.