Historia Toyoty Land Cruiser - luty 2001
Historia Toyoty Land Cruiser, luty 2001, Magdalena Kieliszek
Pół wieku temu Toyota wypuściła model Land Cruiser. Teraz salony japońskiej firmy oferują, przygotowany specjalnie z okazji rocznicy, urodzinowe modele: Land Cruiser 90 50 Urodziny i Land Cruiser 100 50 Urodziny.
Model sprzed pięćdziesięciu lat i ówczesną terenową Toyotę łączy w zasadzie już tylko nazwa. Pierwszy Land Cruiser wyprodukowano w 1950 roku lecz historia tego samochodu zaczęła się dużo wcześniej.
W 1929 roku w Japonii Sakichi Toyoda, wynalazca automatycznego krosna, sprzedał prawa do tego urządzenia firmie braci Platt. Uzyskane w ten sposób 100 tys. funtów przekazał swojemu najstarszemu synowi Kiichiro, który rozpoczął prace nad samochodem.
Pojazd osobowy A1 gotowy był w 1935 roku. Rozpisano wtedy konkurs na nazwę i logo nowo powstałej firmy motoryzacyjnej. Spośród ponad 200 tys. propozycji wyłoniono nazwę Toyota. Kilka lat później, w 1942 roku Toyota zbudowała prototyp dwutonowego samochodu z napędem na cztery koła oznaczonego AK10. Nie trafił on nigdy do seryjnej produkcji, ale wraz z jego zaprojektowaniem rozpoczęły się prace inżynierów Toyoty nad samochodami typu 4x4.
W sierpniu 1950 roku firma postanowiła zbudować lekki samochód z napędem na cztery koła, przeznaczony dla wojska i do codziennego użytku. Cztery miesiące później gotowe już było auto oznaczone symbolem "BJ", wyposażone w sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra i mocy 85 KM. Samochód przypominał wyglądem Jeepa Willys.
W 1953 roku zmieniono nieco model BJ. Skrócono wtedy rozstaw osi oraz zaokrąglono kształt karoserii. Wtedy samochód nazwano Land Cruiser. Dwa lata później Toyota wprowadziła nowy silnik. Jednostka miała 3,9 litra pojemności i 105 KM mocy, a Land Cruiser w nią wyposażony był jednym z najmocniejszych samochodów terenowych na świecie. Pod koniec lat pięćdziesiątych do gamy modeli dołączył FJ 28, z przedłużonym o 15 cm rozstawem osi i przestronniejszym wnętrzem.
Od 1960 roku rozpoczęła się sprzedaż nowego modelu Land Cruser serii 40. Po raz pierwszy w Toyocie Land Criuser zastosowano wtedy skrzynkę rozdziału napędu, która miała służyć lepszym właściwościom jezdnym auta w terenie. Zwiększono także stopień sprężenia w silniku, dzięki czemu osiąga on moc maksymalną 125 KM.
Przez następne lata w Land Cruiser wprowadzono wiele zmian. Zastosowano czterostopniową skrzynię biegów, nowy silnik diesla o pojemności 3,6 litra i mocy 86 KM. W 1979 roku samochody serii BJ 40 i BJ 43 zastąpiono nowymi Land Cruiserami BJ 41 i BJ 44. W tych autach zamontowano: hamulce tarczowe w tylnych kołach, hamulec ręczny między przednimi fotelami oraz większy zbiornik paliwa o pojemności 85 litrów.
Kolejną serię Land Cruisera wprowadzono w 1984 roku, a rok później poszerzono gamę modeli i zastosowano sprężyny śrubowe w miejsce resorów piórowych w zawieszeniach. Pierwszymi modelami wyposażonymi w te zawieszenia były krótkie Land Cruisery RJ 70 ze 105-konnym silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 litra oraz LJ 70 z 72-konnym dieslem o tej samej pojemności.
Dwumilionowy egzemplarz Toyoty Land Cruiser sprzedano w 1990 roku. W tym samym czasie w samochodach serii 70 zmieniono atrapę chłodnicy i przednie reflektory w wersjach z zawieszeniem śrubowym. Zastosowano też mocniejsze silniki: 90-konny, czterocylindrowy diesel o pojemności 2,4 litra i 114-konny silnik benzynowy o tej samej pojemności z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa. Pojawiła się również wersja z rozstawem osi do 2730 mm, z pięcioma drzwiami i możliwością wyboru zawieszenia na resorach i sprężynach.
Równolegle z następcami modelu BJ Toyota zaczęła produkować, początkowo na amerykański rynek, łatwe w prowadzeniu samochody terenowe. Land Cruiser Station Wagon serii 50 zadebiutował w 1967 roku, a trzynaście lat później model ten zastąpiło auto serii 60. W 1990 roku i ten model doczekał się następcy. Land Cruiser serii 80 wyposażono w nowe silniki wysokoprężne: 4,2 litrowy wolnossący o mocy 130 KM i 4,2 litrowy z turbodoładowaniem o mocy 167 KM.
Pięć lat temu zadebiutowały, produkowane do dziś, trzy i pięciodrzwiowe Toyoty Land Cruiser serii 90. Zastąpiły one modele 4Runner i lżejsze wersje serii 70. Najnowszą Land Cruiser jest natomiast terenówka serii 100. Zaczęto ją sprzedawać w 1998 roku z nowym silnikiem benzynowym V8 o pojemności 4,7 litra i mocy 232 KM.
W tym roku mija 50 lat, od kiedy Toyota wyprodukowała pierwowzór modelu Land Cruiser. Z tej okazji japońska firma przygotowała dwie urodzinowe serie samochodu. Modele Land Cruiser 90 50 Urodziny i Land Cruiser 100 50 Urodziny. Auta mają luksusowe wyposażenie i wykończenie wnętrza opracowane specjalnie dla urodzinowych modeli.