Historia sukcesu hybryd Toyoty
Od momentu debiutu pierwszej hybrydy japońskiej marki - Priusa - sprzedano na całym świecie 5,5 mln modeli z takim napędem. Oto co leży u podstaw sukcesu technologii hybrydowej.
Toyota umacnia się na pozycji światowego potentata pod względem napędu hybrydowego. Obecnie w 80 krajach świata sprzedawane są 23 takie modele (16 Toyoty i 7 Lexusa)
. Oznacza to, że oferta hybrydowa japońskiego producenta jest czterokrotnie większa niż jakiegokolwiek innej marki. Popularność spowodowana jest przede wszystkim niskim zużyciem paliwa oraz parametrami przestrzennymi takimi samymi jak w przypadku konwencjonalnych pojazdów. Łącznie od momentu debiutu pierwszej generacji Toyoty Prius sprzedano już 5,5 mln hybrydowych aut japońskiej marki.
W Europie tego typu samochody dostępne są od 2000 r. i znalazły ok. 600 000 nabywców, z czego większość wybrała Yarisa oraz Aurisa. Stary Kontynent jest miejscem najszybszego wzrostu popularności hybryd - w pierwszym półroczu 2013 r. sprzedaż takich pojazdów wszystkich producentów wzrosła o 45 proc. zaś Toyoty i Lexusa - o 65 proc. Obydwie marki posiadają 75-proc. udział w europejskim rynku pojazdów hybrydowych, na którym oferowanych jest 6 modeli Toyoty i 6 Lexusa.
Hybrydowym hitem jest Toyota Prius, której sprzedano łącznie 3 mln egzemplarzy. Początkowe plany były umiarkowane - marka zakładała, że miesięcznie model nabędzie 300 klientów. Plany te zostały jednak szybko zweryfikowane - ze względu na duże zainteresowanie podniesiono je w górę najpierw do poziomu 1 000 sztuk miesięcznie, a następnie 2 000 miesięcznie. Wprowadzony w 1997 r. w Japonii a niewiele później w USA Prius pierwszej generacji sprzedano w liczbie 120 000 egzemplarzy. Popularność gwałtownie wzrosła wraz z debiutem drugiej generacji modelu w 2003 r., którą wybrało 1,2 mln nabywców. Oferowany od 2009 r. Prius trzeciej odsłony do dziś sprzedał się w ilości 1,7 mln sztuk. Co ciekawe - od debiutu pierwszej generacji Priusa zredukowano koszt produkcji układu hybrydowego o dwie trzecie, zużycie paliwa o 25 proc. a emisji CO2 do 89 g/km. Moc układu wzrosła o 30 proc., zaś z Priusem trzeciej generacji zgłoszono 1 261 patentów.
Toyota jest obecnie w 3-letnim cyklu modelowym, rozpoczętym w 2012 r. Na jego zakończenie pojawi się 23 modeli hybrydowych, w tym pojazd na ogniwa paliwowe. 15 z tych aut jest jeszcze przed debiutem. Napęd hybrydowy należy do najbardziej strategicznych technologii marki - system został celowo skonstruowany w modułowy sposób, będąc gotowym do wykorzystania w samochodach Plug-in, w pełni elektrycznych oraz zasilanych ogniwami paliwowymi.
Auta hybrydowe już dziś są odbierane jako pełnoprawna konkurencja dla tradycyjnych pojazdów spalinowych, oferując niższe zużycie paliwa bez potrzeby zmiany stylu jazdy i dotychczasowych przyzwyczajeń. Toyota spodziewa się, że dalszy rozwój efektywności przy obniżaniu kosztów produkcji spowoduje lawinowy wzrost popularności hybryd w kolejnych latach.
Źródło: Toyota