Trwa ładowanie...
18 grudnia 2014, 16:35

Historia najbardziej luksusowych Mercedesów

Historia najbardziej luksusowych MercedesówŹródło: Materiały prasowe
d2p7i2x
d2p7i2x

Historia luksusowych samochodów koncernu Daimler sięga niemal początkowych lat automobilizmu, a kolejne modele wyprzedzały swoje czasy i torowały drogę innowacyjnym rozwiązaniom. Poza zapewnieniem maksymalnej wygody pełniły też inną, istotna rolę – podkreślały status swoich właścicieli.

Tradycja najbardziej prestiżowych samochodów Mercedes-Benz i innych marek z historii koncernu Daimler sięga początków XX wieku. Po zakończeniu produkcji limuzyny 600 (rok 1981) rolę flagowego okrętu przejęły topowe warianty Klasy S. Szczególnie wyróżnia się tu model 600 SEL serii 140, zaprezentowany w 1991 roku – pierwszy seryjny Mercedes zasilany jednostką V12. W 2002 roku koncern zaprezentował nowe, luksusowe limuzyny przedwojennej marki Maybach.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

1903: początek tradycji

Już u progu XX wieku marki Mercedes i Benz kształtowały rynek luksusowych samochodów i oferowały klientom modele spełniające najwyższe wymagania w zakresie komfortu oraz prestiżu. Jednym z ich przykładów jest Mercedes-Simplex 60 hp z 1904 roku, którym Emil Jellinek – ojciec imienniczki marki, Mercédès Jellinek – odwiedził Lazurowe Wybrzeże, wywołując tam niemałą sensację. W latach 20. tradycje te podtrzymywał Mercedes-Benz 630, a później – model 770, znany także jak Grand Mercedes (debiut w 1931 roku). Jego epoka dobiegła końca w 1939 roku.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

I choć druga wojna światowa drastycznie zmieniła społeczny i gospodarczy obraz Europy, Prezes Zarządu Wilhelm Haspel w grudniu 1947 roku oświadczył, że: „brakuje nam samochodu, który przywróci blask nazwie »Mercedes-Benz«”.

d2p7i2x
(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

1951: premiera „Adenauera”

Lukę tę w 1951 roku wypełnił Mercedes-Benz 300. Mimo że nie tak ostatenacyjny jak Grand Mercedes, był w swoich czasach najbardziej przestronną, komfortową i najszybszą niemiecką limuzyną, a jednocześnie pierwszym luksusowym samochodem zaprezentowanym po wojnie. Uznanie niemieckiego kanclerza zapewniło mu przydomek „Adenauer”. Kilkukrotnie modernizowany, model 300 utrzymał się na rynku do 1962 roku.

W latach 60. powojenny cud ekonomiczny trwał w najlepsze. Gwałtowny rozwój przeżywała również niemiecka branża motoryzacyjna. Nagłówek informacji prasowej Daimler-Benz AG z 1963 roku nie pozostawiał co do tego żadnych wątpliwości: „»Super Mercedes« 600 – ekskluzywny pojazd, wielki luksus”. Dalej czytamy: „Mercedes-Benz odwołuje się do przedwojennej tradycji, gdy oferował jedne z najbardziej prestiżowych samochodów na świecie, i prezentuje luksusowo wyposażony samochód zapewniający najwyższy stopień bezpieczeństwa jazdy”. Model 600 był pierwszym w historii firmy seryjnym autem z silnikiem V8 (6.3, 250 KM), na lata ustanowił też standardy w dziedzinie komfortu oraz bezpieczeństwa. Produkowany przez 18 lat (1963-1981), obok Klasy G oraz roadstera SL serii 107 należy dziś do najdłużej wytwarzanych Mercedesów.

d2p7i2x

Później, do 2002 roku, rolę flagowych modeli pełniły topowe wersje Klasy S – początkowo z jednostkami V8 (500/560 SEL, seria 126), a od 1991 roku z motorami V12 (600 SEL/S 600, serie 140 oraz 220).

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

W ostatnich latach dziedzictwo Grand Mercedesa reprezentowały pojazdy przedwojennej marki Maybach. Dziś jego duch obecny jest w najnowszej limuzynie ze Stuttgartu – Mercedesie-Maybachu Klasy S.

Źródło: Mercedes-Benz

d2p7i2x
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2p7i2x
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj