Trwa ładowanie...
05-08-2013 16:30

Historia marki Dunlop

Historia marki DunlopŹródło: zdjęcie producenta
d3hggwe
d3hggwe

Piłeczki golfowe, tarcze hamulcowe, materace, opony do samolotów, wozów strażackich i myśliwców - Dunlop to nie tylko legenda motoryzacji.

Dunlop to dziś jeden z wiodących producentów opon klasy high i ultra high performance na świecie. Tę markę zna każdy fan motoryzacji, a zwłaszcza motorsportu. Nie każdy jednak wie, że pierwsza opona Dunlopa powstała na potrzeby trójkołowego rowerka. Na początku firma zajmowała się wyrobem opon wykorzystywanych w rowerach i motocyklach. Ciekawostką jest, że zanim w 1919 roku firma zaczęła produkować ogumienie do samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów rolniczych, dostarczała opony do samolotów. Pierwsze z nich powstawały już w 1910 roku. Do dziś funkcjonuje lotniczy dział firmy - Dunlop Aviation.

Z Dunlopem na korcie
Kiedy wiosną 1928 roku powstało oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce, w ofercie Dunlopa znajdowały się nie tylko opony i dętki do samochodów osobowych i ciężarowych, ale także do motocykli i autobusów oraz akcesoria dla warsztatów wulkanizacyjnych. Ponadto spółka prowadziła sprzedaż m.in. gumowanego płótna oraz innych wyrobów z gumy i kauczuku naturalnego. Przy siedzibie Dunlopa powstał sklep firmy Macinlop oferujący buty tenisowe, piłki golfowe i tenisowe.

Dunlop na froncie
Pod koniec lat 30. sytuacja polityczna w Europie stawała się coraz trudniejsza. W 1939 roku, w związku z podjęciem przygotowań do wojny, brytyjska armia zaczęła testować opony Dunlop Bulletproof i Run Flat z wewnętrznym pierścieniem ochronnym z kauczuku. Ogumienie odporne na uszkodzenia i pociski z broni automatycznej montowano w brytyjskich samochodach pancernych Daimler Mk.I. Opony Dunlop instalowano także w wielu innych pojazdach wojskowych i samolotach. Niedobór kauczuku na ogumienie dla armii spowodował, że Brytyjczycy zorganizowali zbiórkę piłek golfowych, przekazując je firmie Dunlop w ramach wysiłku wojennego.

W 1940 roku, podczas Bitwy o Anglię, balony zaporowe Dunlop chroniły Londyn i inne angielskie miasta przed nalotami Luftwaffe. Z kolei 80 proc. myśliwców RAF posiadało opony Dunlop. Brytyjczycy bronili się dzielnie - m.in. przy sporym wsparciu polskich pilotów, a firma za swój wkład w produkcję zbrojeniową, została w 1941 roku odznaczona najważniejszymi brytyjskimi orderami Distinguished Service Order (DSO) oraz Distinguished Conduct Medal (DCM).

d3hggwe

*Odbudowa Polski na oponach Dunlop *
Wojna wreszcie dobiegła końca. W grudniu 1945 roku do portu w Gdyni zawinął statek z pomocą UNRRA (ang. Administracja Narodów Zjednoczonych do Spraw Pomocy i Odbudowy) dla Polski. Na jego pokładzie znalazł się dar mieszkańców Londynu i Plymouth dla zburzonej Warszawy: 10 piętrowych autobusów. W lutym 1946 roku wyruszyły one na polskie ulice wyposażone w opony Dunlop. W ciągu dwóch kolejnych lat - w ramach pomocy UNRRA - do portu w Gdyni dotarły 152 podwozia angielskich ciężarówek Bedford OLBZ. Na ich bazie powstawały samochody strażackie, które w całej Polsce służyły na oryginalnym ogumieniu Dunlop Trak Grip.

Poprawić skuteczność hamowania
Historia firmy Dunlop nie kręci się wyłącznie wokół opon. Dunlop miał również ogromny wkład w opracowanie tak powszechnych dziś hamulców tarczowych. Eksperymenty z tym rozwiązaniem były przeprowadzane od pierwszych dni rozwoju motoryzacji, ale to Dunlop jest pionierem jeśli chodzi o opracowanie modelu, który mógł być niezawodnie używany w czasie jazdy. W porównaniu z hamulcami bębnowymi, hamulce tarczowe są skuteczniejsze - tarcze łatwiej jest chłodzić, dzięki czemu nie mają one problemu z tak dużą utratą skuteczności hamowania. Zaprojektowane przez Dunlopa hamulce były montowane w samochodach Jaguara na wyścigi Le Mans. Nowe rozwiązanie z pewnością pomogło wgrywać Jaguarom typu C i D. Dominowały one pięciokrotnie w tym niezwykle wymagającym wyścigu (w latach 1951, 1953, 1955-1957). W tamtym czasie Dunlop wprowadził także na rynek nowy wzór bieżnika, zapewniający lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Dla wygody
Opony, jakie konstruowano do chyba wszystkich typów pojazdów, to nie wszystko co, produkowano w fabrykach Dunlop. Systemy hamulcowe, obręcze ze stali i lekkich stopów, piłeczki tenisowe i golfowe, a nawet bardzo wygodne materace Dunlopillo - to wszystko także powstawało w angielskich zakładach oponiarskich.

Obecnie Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 r. przypada 125. rocznica powstania firmy Dunlop i przedstawienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

d3hggwe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3hggwe
Więcej tematów