Hindustan Ambassador: koniec produkcji po 56 latach
Hindustan Ambassador nie jest szczególnie znany poza rodzimymi Indiami, ale w azjatyckim kraju jest największą legendą motoryzacji. Produkowany od 1958 roku model przez lata sprawdzał się jako auto rodzinne, radiowóz, czy przede wszystkim taksówka. Jednak, mimo sentymentów, dzisiaj kierowcy wolą nowoczesne auta, które są wygodniejsze, oszczędne i szybsze. Oznacza to, że po 56 latach produkcji Hindustan Ambassador przeszedł do historii.
Legenda indyjskiej motoryzacji swoje korzenie ma w Morrisie Oxford, które produkcja zaczęła się w 1948 roku. Trzecia odsłona tego brytyjskiego modelu zadebiutowała w 1956 roku i dwa lata później, po kosmetycznych zmianach została wprowadzona na rynek indyjski jako Hindustan Ambassador. Przez kolejne lata odświeżano ten samochód – zmieniały się silniki i wygląd wnętrza, ale nadwozie cały czas wyglądało niemal identycznie. Turystom z całego świata Ambassador kojarzy się głównie z indyjskimi taksówkami, jednak dzisiaj nawet najbardziej konserwatywni taksówkarze wolą wygodniejsze, większe i bardziej nowoczesne modele.
Wstrzymanie produkcji modelu Ambassador oznacza w praktyce koniec firmy Hindustan Motors, która produkuje tylko ten samochód. Ta ikona indyjskie motoryzacji kiedyś służyła ministrom i najważniejszym dyplomatom, ale dzisiaj jest tylko motoryzacyjną ciekawostką. Jeszcze w latach 80. sprzedawano około 24 000 Ambassadorów rocznie, jednak w ostatnim roku nabywców znalazło zaledwie 2214 egzemplarzy, a to oznacza, że produkcja tego modelu przestała być opłacalna.
Hindustan Ambassador to nie jedyny tak wiekowy samochód, którego produkcja zakończyła się w ostatnim czasie. W grudniu 2013 roku z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni egzemplarz produkowanego od lat 60. Volkswagena T2. Legendy motoryzacji, nie ważne jak bardzo lubiane, w naturalny sposób są zastępowane przez nowsze konstrukcje.